8
Frederika Reihs geeft "Mr. Robot - Seizoen 2 (DVD)" een 8.
Geschreven door Frederika Reihs op 16 februari 2017.
0
0

Mr. Robot - Seizoen 2 (DVD)

Seizoen 1 van Mr. Robot werd overal zeer enthousiast ontvangen, terwijl seizoen 2 wat meer verdeeldheid heeft gezaaid. Mr. Robot draait om Elliot Alderson (Rami Malek, The War at Home), een jonge hacker die bij een beveiligingsbedrijf werkt, maar ook bij een hackersgroep, fsociety, die een groot bedrijf willen platleggen. Terwijl seizoen 1 zich vooral focust op het hackwerk van Elliot, gaan ze in seizoen 2 meer in op de gevolgen van het hackwerk van fsociety. Waar het in seizoen 1 nog draaide om Elliot bij fsociety binnen te halen, zit hij nu in seizoen 2 al aan de top en is hij hun meest waardevolle hacker.
Mr. Robot
© USA Network

Wat me het meeste trekt aan deze serie is hoe Elliot wordt neergezet door Rami Malek. Een jongen met problemen, een sociale angststoornis en een klinische depressie, die langzamerhand vrede vindt met zichzelf en verdergaat. Dit geeft het verhaal iets raadselachtigs, vaak is de verhaallijn ook wat aan de vage kant, maar ik vind dit zelf iets krachtigs aan de serie. Alsof je vanuit Elliot's perspectief naar het hele verhaal kijkt.

Waar seizoen 1 als een speer ging en het ene spannende moment na het andere beleefde, is er in seizoen 2 een vreemde rust aanwezig. Het duurt enkele afleveringen voordat er weer iets gebeurt. Seizoen 1 was juist zo goed vanwege de actie, de snelheid ervan, en in seizoen 2 is het in het begin ontzettend wennen dat er niet steeds weer iets spectaculairs gebeurt. Seizoen 2 draait ook veel meer om Evil Corp en Elliot is steeds minder in beeld. Het seizoen voelt vooral als een aanloop naar meer, het is meer een twijfelseizoen waarin de leden van fsociety twijfelen of ze het juiste hebben gedaan, en twijfelen of de maatschappij deze klap wel kan opvangen.

Mr. Robot
© USA Network

De serie vangt echt het angstgevoel van de toenemende hoeveelheid hacks tegenwoordig. Steeds meer wordt bepaald over de internet en steeds meer is gevoelig voor hacks. Het kan je hele leven compleet plat leggen, de wereld zoals wij hem kennen veranderen. De angst waarin je kunt leven wanneer hackers een groter doel vinden, maar hierbij ook de ongrijpbaarheid van hackers, levend in een online wereld die niet te ontdekken is. Beide seizoenen haken in op belangrijke aspecten hiervan.

De DVD van Mr. Robot Seizoen 2.0 legt de indruk van deze serie perfect vast. Het leven van een hacker, verschuilt in de duisternis. Iemand die jou niet zomaar opvalt, maar een schaduw in jouw leven. Ik vind het altijd leuk om naar de verwijderde scènes te kijken, ze geven net wat meer prijs over de hoofdpersonages en zo kun je nog net iets langer genieten. Natuurlijk kan een behind the scènes niet wegblijven. De DVD bevat ook een neppe jaren '80 horror film The Careful Massacre of the Bourgeoisie, waar Mr. Robot zijn iconisch symbool (het masker) heeft gevonden en gebruikt voor fsociety. Zeker ook een zeer leuke aanvulling op de serie.
Volg Mr. Robot
Hello, Elliot
Hello, Elliot