8
Natasha Slagter geeft "Moscow Noir - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Natasha Slagter op 7 Mei 2020.
3
0

Moscow Noir - Seizoen 1

Tot nu toe heeft een hele kleine groep van Mijn Serie deze serie gezien. Beste leden, jullie missen iets! Dit is echt een spannende serie met een klassieke ‘whodunnit’ thema. Zelf geef ik een acht. Als jullie wel eens vaker recensies van mij gelezen hebben, verrast het misschien niet dat dit (weer) een Zweedse serie is. Hoewel Zweeds? 80% van alle teksten is in het Russisch met daarnaast Engels en een beetje Zweeds. Daar moet je wel een beetje aan wennen. Trouwens niet ongewoon omdat de serie zich afspeelt in Moskou. Deze thriller is gebaseerd op het eerste boek van de Zweedse schrijvers Camilla Grebe en Paul Leander Engström van de Moscow Noir Trilogie: De poppenspeler. Ik hoop echt dat de andere twee boeken ook verfilmd worden.

Het verhaal gaat over de knappe Zweedse investeringsbankier Tom Blixen (Adam Pålsson, the Bridge, Young Wallander). Tom heeft Zweden verruild voor Moskou en werkt bij de invloedrijkste bank van Rusland. In het werk wil niet altijd alles lukken en Tom voelt de hete adem van zijn bazen, waaronder de blonde Rebecka, om een goede deal te scoren. Dan vraagt een oude vriend zijn hulp met een pakketje oude aandelen. Tom gaat op onderzoek uit en komt uit bij Ruslands grootste oliemaatschappij, geleid door de zeer machtige en gevaarlijke oligarch Boris Romanov. Al snel wordt Tom meegevoerd in het decadente nachtleven van Moskou en raakt hij verstrikt in een spiraal van samenzweringen en geweld.

Moscow Noir
© Sveriges Television

Als zijn vriend wordt vermoord, voelt Tom zich verantwoordelijk voor diens vrouw en dochter: zijn ex-geliefde Olga en de zesjarige Ksenia. Langzaamaan bloeit er tussen hem en Olga iets moois op. Maar krijgt deze liefde een kans?
De grote zakelijke klapper, die Tom met de aandelen wil maken, brengt hem in gevaar en niet alleen hem. Gelukkig krijgt hij hulp van inspecteur Skurov. Wanneer vijanden en moordenaars over elkaar lijken te duikelen, moet Tom op zijn gezonde verstand vertrouwen om te overleven. Daarbij wordt hij ook nog geplaagd door een geheim uit zijn verleden.

Deze achtdelige serie houdt je tot de laatste aflevering in spanning. Het acteerwerk is prima in orde en aan het Russisch wen je snel. De serie kent trouwens een heerlijke soundtrack. Het heet, hoe toepasselijk, Moscow nights. Een oud liedje uit 1956 die je na twee afleveringen al lekker mee kan neuriën. Moscow Noir is in Nederland niet op een streamingdienst te zien, dus ga op zoek naar de dvd. Je zult er geen spijt van krijgen.
Volg Moscow Noir
Episode 8
Episode 8