6.5
EMB geeft "Morten - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door EMB op 7 november 2019.
0
0

Morten - Seizoen 1

Even tijd gemaakt voor een Nederlandse serie; Morten. De serie is gebaseerd op de trilogie van Anna Levander, een pseudoniem van Dominique van der Heyde en Annet de Jong. Het drieluik heb ik nog niet gelezen, dus kan ik nog niet beoordelen hoe en wat gelijk is aan de serie. Jean van de Velde regisseerde en schreef met Barbara Jurgens het scenario. Volgens de regisseur is het boek in grote lijnen gevolgd, maar is de serie wel inhoudelijk anders. De serie maakt me wel benieuwd en nieuwsgierig naar het boek. De opnames zijn voornamelijk opgenomen in en rondom het binnenhof in Den Haag.

Morten is een serie over verraad, macht en verleiding. Morten Mathijsen, gespeeld door Peter Paul Muller (Flikken Rotterdam, Hollands Hoop), is een gedreven en succesvol politicus die zijn zinnen heeft gezet op het premierschap van Nederland. Daarvoor trekt Morten alles uit de kast. Ja, politiek is vaak een smerig spelletje en zo ook hier.

Morten heeft een leuk gezin, voor de buitenwereld althans. Het rommelt namelijk nogal eens binnen het huishouden van de familie Mathijsen. Zijn vrouw lijkt steeds meer de weg kwijt te raken en ook zijn opstandige dochter geeft de nodige problemen. Peter Paul Muller zet de rol uitstekend neer. Zijn Morten is een ijzersterke, meedogenloze, harde politicus.

Morten neemt voor zijn gooi naar het premierschap een campagneleider in dienst. Deze Evelien Bax (Joke Devynck, Flikken, Vermist) is een pittige en doortastende dame. Morten valt als een blok voor deze dame en dat brengt het nodige teweeg. Natuurlijk mag een geheim van het hoofdpersonage niet ontbreken en jawel, Morten heeft zeker iets te verbergen. Hij blijkt in zijn jonge jaren iets uitgespookt te hebben wat dramatische gevolgen heeft gehad. Natuurlijk komt dat lijk uit de kast vallen en wordt Morten gechanteerd. Koste wat kost mag dat namelijk niet bekend worden.

Als we het over dat lijk uit de kast hebben, komen we vanzelf bij Kelly de Nooijer uit. Haar vader vond de dood op een feestje waarbij Morten betrokken was. Kelly is vastberaden te achterhalen wie de dood van haar vader op zijn geweten heeft. Daarvoor werkt ze zich op binnen de kringen van Morten Mathijsen. Kelly de Nooijer wordt meesterlijk gespeeld door de voor mij nog onbekende Claire Bender en weet daarmee de serie extra glans te geven. Haar sublieme zoektocht naar de waarheid is gedurfd, maar komt ook op momenten erg naïef en doorzichtig over. Je vraagt je regelmatig af waar en wanneer ze door de mand zal vallen.

Sowieso komt de serie wat traag op gang. Het eerste gedeelte voelde als saai aan en daardoor viel het niet mee geboeid te blijven kijken. De spanning komt in het tweede gedeelte pas echt op gang. Als het echte politieke spel is begonnen, lijkt iedereen los te komen. De cliffhanger in Morten roept bij mij enige vragen op. Ik vind de afloop niet echt in het plaatje passen. Het komt voor mij uit het niets, als een duveltje uit een doosje. Een open einde waarvan je, ondanks de onverwachte finale, jezelf toch gaat afvragen hoe het af zal lopen. Waarschijnlijk een tweede seizoen? Als dat het geval is, hoop ik dat een tweede seizoen wat meer vaart en spanning heeft. Ook wat meer diepgang in enkele personages, zodat je echt een band er mee krijgt en mee kan voelen, is dan gewenst. Dat lukte in dit eerste seizoen eigenlijk alleen met Kelly.

Samengevat is de serie Morten acceptabel. Het is niet top, maar wat men met de minimale ter beschikking staande middelen heeft gecreëerd, is uiteindelijk zeker het bekijken waard.
Volg Morten
Morten