8.5
Peter Rotthier geeft "Morten - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 15 april 2019.
0
0

Morten - Eerste aflevering

Met een titel als Morten zou je denken dat je terecht komt in een Scandinavische serie. Morten is echter op en top van Nederlandse makelij maar afgaand op de eerste aflevering zou deze serie met politieke inslag zich wel eens kunnen meten met zijn noordelijke collega’s.

De proloog van het verhaal speelt zich zeventien jaar geleden af. Een man rijdt met zijn auto, waarin een jong meisje zit, de oprit van een villa op. Hij moet daar iets bezorgen. De villa is echter van bedenkelijke makelij en hoewel hij aanvankelijk aarzelt, gaat hij toch in op het verzoek om mee te komen feesten in de villa. Hij zegt tegen het meisje (waarschijnlijk zijn dochtertje) dat ze in de auto moet blijven zitten en dat hij maar even weg moet. Na een poosje krijgt het meisje een paniekaanval en springt het verhaal zeventien jaar verder.

Dan pas maken we echt kennis met de personages die de komende afleveringen de lakens zullen uitdelen in deze toch wel prestigieuze Nederlandse serie. Echt veel komen we nog niet te weten want de grote lijnen van het verhaal moeten nog aangesneden worden. Wat ook opvalt, is dat heel wat scenes in het donker zijn opgenomen. Soms is dat duidelijk suggestief maar op andere momenten is dat dan weer overbodig en nefast om de kijker onmiddellijk te overtuigen. We begrijpen wel dat men met zo’n scenes het mysterie beter in de verf wil zetten maar af en toe mag men toch wel eens meer belichting gebruiken zodat je als kijker toch nog degelijk kan zien wat er precies gebeurt.

In sommige series zijn zulke scenes ronduit ergerlijk, maar Morten komt daar redelijk goed mee weg dankzij de opbouw van die eerste aflevering. De kijker moet natuurlijk nog de vele personages leren kennen en de onderlinge relaties die ze met elkaar hebben. We gaan dus ook nog niemand in de hemel prijzen na deze eersteling want als kijker zal je toch even je weg moeten zoeken in het kluwen dat hier opgebouwd wordt en zal je pas na enkele afleveringen zien welke acteurs of actrices hun stempel zullen drukken op deze serie.

De eerste confrontatie met Morten zorgt er alvast voor dat we de komende weken zonder probleem naar het vervolg zullen uitkijken. Het plot zit goed in elkaar. De manier waarop het in beeld wordt gebracht is universeel en wat de acteurs in de eerste aflevering laten zien is veel belovend. Als die lijn wordt doorgetrokken, zal Morten zeker in de eindejaarslijst terecht komen van de beste Vlaamse/Nederlandse serie.
Volg Morten
Morten
Morten