Ron Schoonwater geeft "Morden i Sandhamn - Seizoen 5 (screener MyLum)" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 3 november 2022.
3
0

Morden i Sandhamn - Seizoen 5 (screener MyLum)

Uitstekend vijfde seizoen van de zonnige misdaadserie Morden i Sandhamn.

De Zweedse serie Morden i Sandhamn (beter bekend onder de naam The Sandhamn Murders) heeft altijd een luchtig karakter ondanks de criminaliteit die erin plaatsvindt. Dit seizoen zijn er drie losse verhalen die elk zo'n anderhalf uur duren. Bij alle drie valt het op dat er evenwicht in zit. Er is duidelijk tijd gestoken in het verhaal en de uitwerking daarvan. Dit seizoen staat Nora (gelukkig) meer centraal dan het vorige seizoen. Het zorgt voor meer balans tussen aan de ene kant Nora en aan de andere kant het verhaal van politieagent Alexander. Dat het tussen beide broeit mag elke fan van deze serie al lang duidelijk zijn.

Ondanks dat de thema's mogelijk zwaar klinken blijft Morden i Sandhamn zoals altijd heerlijk luchtig van aard.

Naast de drie leuk gevonden verhalen over misdaad gaat deze serie ook altijd over het privéleven van vooral Nora en Alexander. Nora heeft nieuw werk gevonden bij het openbaar ministerie. In haar privéleven komt ze een oude liefde tegen die haar op zijn eigenzinnige manier weer weet in te palmen. Zonder dat ze het eigenlijk wil komt ze in een vaste relatie terecht. Alexander worstelt nog steeds met de onverwachte terugkeer van zijn vrouw. Waar hij en zijn zoon dachten dat de gezinshereniging alle problemen op zouden lossen komen ze nu bedrogen uit. Alexander vertrouwt zijn vrouw niet echt en zijn vrouw voelt dat Nora meer voor Alexander betekend dan hij toe wil geven. Ondanks dat de thema's mogelijk zwaar klinken blijft Morden i Sandhamn zoals altijd heerlijk luchtig van aard.

Morden i Sandhamn
© TV4

Die luchtige en humoristische ondertoon maakt deze serie zo lekker om te kijken. Geen duistere plotwisselingen en geen zwaar op de hand liggende personages. Zoals altijd helpt de mooie achtergrond van Sandhamn en de daaromheen liggende eilanden mee aan het 'feel good' gehalte. Tijdens de televisieserie is het er altijd zomer. De zon schijnt uitbundig en de hemel is altijd felblauw. Het tekent de sfeer van deze leuke serie. Morden i Sandhamn is in alles een serie die je even laat ontsnappen aan het echte leven. Het is anderhalf uur zomerse beelden en jezelf als kijker mee laten nemen in een spannend, maar nooit te spannend verhaal.

Zoals altijd helpt de mooie achtergrond van Sandhamn en de daaromheen liggende eilanden mee aan het 'feel good' gehalte.

Deze keer scoort Morden i Sandhamn extra punten. Het feit dat de drie verhalen een bepaalde diepgang hebben en er duidelijk aandacht aan besteed is maakt het net beter dan al die andere leuke seizoen hiervoor. Dit is feel good met een hoofdletter F. Het bezit alle goede kenmerken die de serie zo goed maken, maar door net dat beetje meer aandacht krijgt het ook een net iets hoger cijfer. Waar ik normaal bij deze serie uitkom op een zevenenhalf scoort het vijfde seizoen nu een welverdiende acht.
Volg Morden i Sandhamn
Max (2)
Max (2)