7.5
Peter Rotthier geeft "Morden i Sandhamn - Seizoen 6" een 7.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 15 december 2018.
4
0

Morden i Sandhamn - Seizoen 6

Toen aangekondigd werd dat de Nederlandse publieke omroep, voorafgaand aan de uitzending van het nieuwe zesde seizoen van The Sandham Murders, alle voorafgaande seizoenen zou uitzenden, was dat de ideale gelegenheid om kennis te maken met deze Zweedse misdaadreeks. Liefhebbers van de Scandinavische thrillers beginnen dan al te likkebaarden maar deze serie vergelijken met The Bridge of The Killing is helemaal uit den boze.

De dienst in deze serie wordt uitgemaakt door Thomas Anderson en Nora Linde. Thomas is een politieagent en Nora werkt als een soort boekhouder voor de procureur. Beroepsmatig staan ze dan ook ver van elkaar. De twee kennen elkaar van hun jeugd toen ze alle twee hun vakanties doorbrachten op het lieflijke eiland Sandham.

Andreasson is een brave rustige inspecteur die zelden de pedalen verliest en Nora lijkt wel de ideale buurvrouw.

Vanaf hun hernieuwde ontmoeting in het eerste seizoen, zie je dat er een vonk overslaat bij het tweetal maar Nora is op dat moment getrouwd en wanneer ze enkele afleveringen later haar man de deur wijst, is Thomas samen met een jeugdvriendin. In het zesde seizoen ziet het er naar uit dat het toch goed gaat komen tussen de twee. Thomas is opnieuw vrijgezel en Nora gooit haar nieuwe aanstaande de deur uit, enkele weken voor ze zouden trouwen. Als je wilt weten of het eindelijk goed komt tussen de twee zal je je wel door de zes afleveringen van het zesde seizoen moeten worstelen.

Wat vooral opvalt is dat er in al die seizoenen weinig veranderd is aan de scenario’s die we voorgeschoteld krijgen. De teneur die we al de voorgaande seizoenen zagen wordt door de makers netjes aangehouden. Er wordt een moord gepleegd. Thomas komt als inspecteur naar het eiland en Nora komt op een of andere manier terecht in het onderzoek.

Voor de rest kan je The Sandham Murders omschrijven als een brave politiereeks die eerder aanleunt bij de gekende Britse series als Midsummer Murders of Inspector Morse. De makers proberen ook op geen enkel moment om de eerder genoemde Zweedse reeksen naar de loef te steken met sinistere moorden. Andreasson is een brave rustige inspecteur die zelden de pedalen verliest en Nora lijkt wel de ideale buurvrouw.

Morden i Sandhamn
© TV4

Het hele gebeuren speelt zich af op een op het eerste gezicht idyllisch eilandje, wat garant staat voor schitterende beelden waarbij plaatjes geschoten worden die voor de toeristische dienst van Sandham als goud zijn. Een betere reclame kan het eiland zich niet wensen. Daar komt nog bij dat het lijkt alsof het eiland ergens aan de Middellandse Zee ligt. De acteurs lopen er meestal in zomertenue rond in een land waarvan we weten dat hoge temperaturen, zelfs tijdens de zomermaanden niet continue aanwezig zijn.

Toch lijkt Sandham niet de ideale plaats om je vakanties door te brengen want moord en doodslag blijken er elke zomer welig te tieren. Gelukkig zijn er dan Thomas en Nora om de moordenaar te vinden. Elke keer opnieuw kan je na anderhalf uur zeggen: eind goed al goed! En daarmee is dan ook alles gezegd over een reeks die onderhoudend is maar nergens buiten de lijntjes kleurt en gewoon op veilig speelt.
Volg Morden i Sandhamn
Max (2)
Max (2)