4
Bo Verhoef geeft "Mom - Eerste aflevering" een 4.
Geschreven door Bo Verhoef op 26 september 2013.
0
2

Mom - Eerste aflevering

Anna Faris, de actrice die ik alleen ken als dom blondje in de Scary Movie films en als draagmoeder van de tweeling van Monica en Chandler in Friends, heeft een nieuwe rol te pakken. Dit keer in de nieuwe komedieserie Mom, bedacht door Chuck Lorre (Two and a Half Men en The Big Bang Theory). Zoals ik al een keer eerder heb aangegeven, ben ik zelf niet zo van de komedies. Ik wist echter nog helemaal niets van de serie af, waardoor ik niet echt hoge verwachtingen had van de serie. Toch besloot ik weer een kansje te wagen en de pilot van Mom te kijken.

Anna Faris speelt Christy, een alleenstaande moeder van twee kinderen. Christy is nu vier maanden sober en werkt als serveerster in een chique restaurant. Dit baantje heeft ze zodat ze haar kinderen kan onderhouden. Ze doet dus haar best om een goede moeder te zijn en niet dezelfde fouten te maken als haar eigen moeder Bonnie (Allison Janney, The West Wing). Haar sobere periode wordt dan ook getest wanneer haar voormalig alcoholistische moeder weer verschijnt, met een bijzondere kijk op het leven van Christy nu. Mama Bonnie is echter niet de enige met wie Christy te maken heeft in haar leven. Zo is er bijvoorbeeld Gabriel (Nate Corddry), haar knappe getrouwde baas én lover. De heetgebakerde chef van het restaurant Rudy (French Stewart, 3rd Rock from the Sun), haar mooie, opstandige dochter Violet (Sadie Calvano) en de lieve, maar vooral eerlijke zoon Roscoe (Blake Garrett Rosenthal). Ten slotte spelen Baxter (Matt Jones, Breaking Bad), de onverantwoordelijke ex en vader van Roscoe, en de no nonsense vriend van Violet Luke (Spencer Daniels), tevens een rol in de tv serie.

De pilot aflevering van Mom begint met een introductie over Christy, waarbij je haar ziet tijdens haar werk als serveerster. Tijdens deze scene maak je meteen kennis met zowel de heetgebakerde chef Rudy, als de sympathieke baas Gabriël. Vervolgens kom je als kijker terecht in het huis van Christy, waar je haar eigenwijze, jongvolwassen dochter en de schattige, ietwat nerderige zoon leert kennen. Ondertussen spelen op de achtergrond de stomme neplachjes van een gemonteerd neppubliek af, op natuurlijk de meest humorloze momenten. Bij sommige series (zoals Friends) zitten ze precies op de juiste momenten, maar bij Mom voelt het alsof ze het teveel willen proberen. Wanneer Christy vervolgens gaat klagen over haar problematische jeugd worden ook daar de meest afgezaagde grapjes over gemaakt. Irritatie op irritatie voor mij als kijker dus! De tweede helft van de pilot gaat vooral over de relatie van Christy met haar moeder. Maar hier leer je ook de andere karakters, zoals ex-man Baxter en het vriendje van Violet, kennen. Dit zorgt ervoor dat het geheel enigszins luchtig blijft en de grapjes niet alleen maar over één onderwerp gaan. Toch blijven de neplachjes terugkomen op de verkeerde momenten en zie ik de humor er eigenlijk niet van in. Dit is jammer, omdat als er wat meer balans was geweest tussen de echte grappen en de neplachjes, de serie nog enigszins draaglijk zou zijn.

Ik moet toegeven dat ik wel verrast was door Anna Faris' rol. Ze speelt de rol van gestreste, maar toch behulpzame AA moeder namelijk aardig goed. Ook Allison Janney speelt haar rol als bemoeiende moeder goed. Faris en Janney hebben dan ook een goede chemie als moeder en dochter. Helaas hangt de rest van de serie totaal niet samen en vind ik de grapjes voorspelbaar en uitgekauwd. Het is eigenlijk de zoveelste serie over voormalige alcoholisten en gezinnen die problemen hebben. Ik ben van mening dat alles een beetje té veel van het goede is. Tot nu toe ben ik het daarom ook eens met de "gecanceld"-verwachting van de redactie van MijnSerie en ik ben bang dat daar geen verandering in zal komen.
Volg Mom
My Kinda People and the Big To-Do
My Kinda People and the Big To-Do