7
anonymous geeft "Modern Family - Seizoen 1-4" een 7.
Geschreven door anonymous op 17 juli 2013.
0
0

Modern Family - Seizoen 1-4

Modern Family is een Amerikaanse komedieserie uit 2009 van ABC. Ondertussen zijn er al vier seizoenen uitgezonden en is een vijfde seizoen in de maak. De serie is vaak genomineerd voor verschillende toonaangevende Amerikaanse televisieprijzen. Modern Family heeft al drie keer een Emmy Award voor beste komedie gewonnen en ook een Golden Globe in dezelfde categorie in de wacht gesleept.

Zoals de titel al aanduidt gaat de serie over drie modern samengestelde gezinnen die samen één familie vormen. In de eerste drie seizoenen hebben de kijkers de familieleden al goed leren kennen. De pater familias is Jay Pritchet (Ed O’Neill, Married With Childern). Jay is gescheiden van zijn eerste vrouw Dede (Shelley Long, Cheers) en is opnieuw getrouwd met de veel jongere Gloria (Sofia Vergara, Machette Kills). Gloria is afkomstig uit Colombia en heeft een tienerzoon uit haar vorige huwelijk, Manny (Rico Rodriguez II). Ook Jay heeft al twee kinderen uit zijn huwelijk met Dede, een volwassen dochter en zoon welteverstaan. De oudste van de twee is Claire Dunphy (Julie Bowen, Boston Legal), zij is getrouwd met Phil Dunphy (Ty Burrell, The Incredible Hulk). Samen hebben zij drie kinderen: Haley van zeventien (Sarah Hyland), Alex van veertien (Ariel Winter) en Luke van elf (Nolan Gould). De enige zoon van Jay is de homoseksuele Mitchell (Jesse Tyler Ferguson), hij heeft al vijf jaar een relatie met Cameron Tucker (Eric Stonestreet, Identity Thief). Mitchell en Cameron hebben een geadopteerd Vietnamees dochtertje genaamd Lily. Deze drie gezinnen worden in dit seizoen weer geconfronteerd met de dagelijkse zorgen, problemen en familiebanden die op hun eigen unieke, komische manieren aangepakt worden.

Modern Family is een mix tussen een sitcom en een mockumentary. Een mockumentary is een film- en televisiegenre waarin een bepaald onderwerp (fictief of echt bestaand) wordt besproken zoals in een documentaire, maar dit is weinig op feiten berust. In Modern Family houdt dit in dat de familieleden soms tegen de camera praten alsof zij meewerken aan een documentaire. Tussendoor komen de karakters op een bank of stoel (per karakter altijd dezelfde zitplaats) zitten en vertellen hun kijk op de gebeurtenissen. De serie voelt hierdoor aan alsof je naar een realityserie kijkt, terwijl je eigenlijk naar een goed geregisseerde komedie kijkt.

Modern Family is door deze unieke en verrassende aanpak veel minder vanzelfsprekend als andere komedies. Ook zijn er hierdoor veel verschillende karakters en verhaallijnen, terwijl het snelle tempo altijd gehandhaafd blijft. Het is net alsof er drie, soms vier komedieseries in elkaar zijn geperst, waardoor het draagvlak erg groot is en de serie goed scoort bij een breed publiek. De timing van de grappen is ook erg goed, wat heel belangrijk is voor een goede komedie. Ondanks dat de afleveringen maar twintig minuten duren en er drie families aan bod komen is er geen overkill aan grappen en heeft elke aflevering een overkoepelend verhaal (de rode draad). Het leuke van Modern Family is dat deze rode draad soms pas helemaal op het eind duidelijk wordt.

Dat er een vijfde seizoen van Modern Family in de maak is, is geen verrassing en ook terecht. Toch ben ik van mening dat seizoen vier rommelig is verlopen en dat hierdoor het niveau van de vorige drie seizoenen niet is gehaald. Er gebeurde teveel: er was een verrassende familie uitbreiding, Haley die ging studeren en er waren erg veel gastrollen van bekende en ook minder bekende acteurs. Gezien de populariteit van de serie heb ik zelf het idee dat er wel bekendere acteurs bereid zijn een gastrolletje te spelen, maar deze rollen gingen vaak naar relatief onbekende acteurs. Dit is eigenlijk niet echt een probleem, maar vaak kregen deze gastpersonages ook overbodig veel aandacht, terwijl de drie gezinnen los van elkaar soms al niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Kortom, er gebeurden zoveel grote dingen dat seizoen vier waarschijnlijk met iets minder ‘vuurwerk en verassingen’ beter uit de verf was gekomen. Het beste voorbeeld hiervan is de seizoensfinale. Deze was leuk bedacht en goed uitgevoerd, maar had te veel van alles. Modern Family blijft echter mijn favoriete komedie, want de serie geeft een hilarische kijk op het leven van deze drie gezinnen, hun onderlinge samenhang en heeft vele herkenbare situaties uit het gewone dagelijkse leven. Een aanrader dus!
Volg Modern Family
Finale (2)
Finale (2)