7
anonymous geeft "Mob City - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 20 januari 2014.
0
0

Mob City - Seizoen 1

De detective met het duistere verleden, een stad in de wurggreep van corruptie, een schijnbaar onoplosbare moord en dat alles in onheilspellend zwart wit: iedereen is bekend met de formule van de 'film noir'. In de jaren '50 vierde de film noir zijn hoogtijdagen, maar tot op de dag van vandaag is de invloed van het genre terug te zien in de cinema. Denk aan L.A. Confidential, Sin City, maar ook Christopher Nolans Batman-trilogie. Frank Darabont, maker van The Walking Dead, waagt zich met Mob City, een serie gebaseerd op ooggetuigenverslagen van LAPD (Los Angeles Police Department) agenten uit de jaren '40, als zoveelste aan het genre. Het verhaal van Cohen en LAPD is al talloze malen verfilmd en Mob City sluit achteraan het rijtje van Bugsy, L.A. confidential en Gangster squad. Weet Darabont zijn voorgangers te overstijgen?

Mob City speelt zich af in de jaren veertig in Los Angeles en gaat over de strijd tussen de Los Angeles Police Department en de lokale maffia, aangevoerd door de legendarische New Yorkers Mickey Cohen (Jeremy Luke, Don Jon) en Bugsy Siegel (Edward Burns, bekend van Saving Prive Ryan). Cohen en zijn kornuiten hebben de onderwereld van Los Angeles stevig in hun greep en door hun activiteiten vieren corruptie, moorden en criminaliteit hoogtijdagen. De ambitieuze en uiterst serieuze politiechef William Parker (Neal McDonough, bekend van Captain America en Band of Brothers) is vastberaden om de maffia een halt toe te roepen, maar wordt tegenwerkt door corruptie binnen de LAPD.

De hoofdpersoon, detective Joe Teague (Darabont-favoriet Jon Bernthal, bekend van The Walking Dead en The Wolf of Wall Street) raakt verzeild in de strijd tussen de politie en de maffia en Mob City draait dan ook voornamelijk om het ingewikkelde leven van deze brommende detective. Volgens Joe is er geen goed of fout, “only grey”. Hij is het archetype verontruste detective: zwijgzaam, fysiek sterk en getormenteerd door het verleden. Jon Bernthal maakt van Joe echter wel een oprecht en sympathiek personage en hij draagt de serie met verve. Ook de andere karakters passen naadloos in het film noir genre en ontstijgen zelden de archetypen van het genre (femme fatale, corrupte agent, gewetenloze gangster etcetera). Er zit niet al te veel diepgang in de meeste karakters en je krijgt al snel het idee dat je het eerder gezien hebt.

Nee, uniciteit is niet het sterkste punt van Mob City. Het is echter flauw om Mob City af te schepen als de zoveelste serie over detectives met grijze hoeden en zware stemmen. Wat Darabont en zijn collega's ontzettend goed doen is het sfeertje van de jaren '40 neerzetten. De alom aanwezige jazz muziek, de neon verlichting en de louche clubs, alles ziet er haarfijn uit. Alle klassieke auto's die langsrijden zijn een feest voor het oog en de make-up en kleding zijn van een net zo hoog niveau. Ook de flashbacks naar de jaren '20 zijn van hoog niveau en hadden zo in Boardwalk Empire gepast. Je wordt al snel meegenomen in het jaren '40 sfeertje, en daardoor is Mob City gelijk een stuk geloofwaardiger.

Net als in The Walking Dead zijn de gesprekken zelden saai. Darabont heeft sterke dialogen op papier gezet en deze tillen de karakters naar een hoger niveau. Zo geeft Simon Pegg met het sterke script zijn gastrol in de eerste aflevering een interessante draai.

Mob City is dus niet zozeer vernieuwd, maar Darabont geeft wel een interessante draai aan het film noir genre en het al vaak verfilmde LAPD-Cohen verhaal. Met zijn zes afleveringen is het plot van het eerste seizoen ook lekker bondig, waardoor de snelheid van het verhaal hoog ligt. Een goed gestileerde serie die makkelijk te volgen is, maar weinig nieuws te bieden heeft.
Volg Mob City
Stay Down
Stay Down