5
Virgil Vevie geeft "Mixology - Eerste twee afleveringen" een 5.
Geschreven door Virgil Vevie op 4 maart 2014.
0
0

Mixology - Eerste twee afleveringen

Mixology heeft 'het' niet. 'Het' is hetgeen wat een serie aantrekkelijk maakt voor de kijker. Kritisch gezien zijn er bepaalde criteria waar goede televisie aan moet voldoen en Mixology voldoet daar zeker niet aan. Mixology kun je gerust slecht noemen, want dat is het eigenlijk ook. Deze nieuwe serie van ABC zal de zender geen hit bezorgen, daar kan ik vrij duidelijk in zijn. Sterker nog, ik ga er vanuit dat de serie hooguit een seizoen krijgt of vroegtijdig wordt gecanceld. Het is een komedieserie zonder komedie en dat kan nooit de bedoeling zijn. Het concept is eigenlijk wel tof, maar de uitvoering blijft achter. Mixology is een mix vol mooie mensen waar je mooi naar kan kijken, maar dat is na twee afleveringen het enige dat wordt vertaald naar het scherm. Het zijn mooie mensen, maar geen interessante mensen wiens avonturen je per se zou moeten volgen. En toch kun je vervelender je tijd spenderen.

In Mixology worden tien mensen gevolgd over de loop van een avond die allemaal bij dezelfde uitgaansgelegenheid zijn. Met dat gegeven is niks mis want er zijn zat sitcoms waar vrienden, en potentiële partners, samenkomen om hun avonturen te bespreken (denk aan Friends, How I Met Your Mother, Cheers, New Girl, Happy Endings). Het werkt, de setting voelt vertrouwd en vaak is het een verlengstuk van de hoofdrolspelers. De setting komt vele series ook ten goede; het cafeetje in Friends is misschien even iconisch als de serie zelf. Hier zou dat of ook kunnen werken of beperkend kunnen werken, aangezien wij de protagonisten grotendeels alleen in deze setting zien.

De tien personen die wij volgen hebben ook nog niet laten zien dat zij echt de moeite waard zijn om te volgen. De personages zijn vrij standaard en typisch, precies zoals Mixology denkt dat een sitcom ze nodig heeft. Zoals de 'onaantrekkelijke' Bruce (Andrew Santino, Childrens Hospital) die toch een womanizer is. Juist hij wilt natuurlijk zijn goede vriend helpen aan vrouwelijk schoon; schoon dat buitengewoon schoon is in Mixology. Zijn vriend Tom (Blake Lee, Friends with Benefits), die niet verrassend zelf wat meer moeite heeft met het romantiseren van het andere geslacht, is op karikaturale wijze gedumpt door zijn verloofde en die is dus op zoek. Maar hoe benader je een vrouw nadat je al jaren uit het spel bent? Het is allemaal vrij bekend en Tom maakt het in daaropvolgende scènes met Maya (Ginger Gonzaga, Legit) moeilijk voor te stellen dat zo een plaatje van een vrouw interesse zou hebben in zo een kluns.

De uitvoering is het gewoon niet en afgaande van deze twee afleveringen is er voldoende werk aan de winkel, als de serie die kans tenminste krijgt. Mixology serveert niks wat je nog niet eerder hebt gezien en dat helpt niet. Ik geef vaker aan dat dat op zich geen probleem is, maar er moet dan wel een verfrissende, of iets andere, draai gegeven worden aan bekende thema's en clichés. Dit is niet het geval in deze serie. Wat wel werkt zijn de flashbacks die ons af en toe uit de bar waar de hoofdrolspelers zijn halen; de flashbacks dienen als expositie en dat is wel nodig om een connectie te krijgen met de mensen op ons scherm. En de acteurs zijn wel leuk, wat het kijken, ondanks dat er niks te lachen valt, wel vergemakkelijkt. Maar, hun personages zijn soms zo irritant, dommig of hinderlijk dat het überhaupt moeilijk te begrijpen is waarom iemand, buiten hun uiterlijk, voor deze mensen zou vallen. Als dramedy had de serie veel beter gewerkt, denk ik, vooral omdat deze twee afleveringen zo humorloos zijn.

Ik ga er niet vanuit dat deze serie een lang leven beschoren zal zijn (nogmaals, het is gewoon geen goede serie), maar ik blijf toch kijken. Ik denk dat ik wat heb met slechte televisie (ik heb het over jullie, Under the Dome & The Following) want ik ben vaak geneigd om iets af te kijken. De mooie mensen helpen daarbij zeker en elke man vertoeft graag in de aanwezigheid van mooie vrouwen. Daarnaast ben ik altijd benieuwd of series na een aantal afleveringen in kwaliteit toenemen (hoewel ik uit meerdere betrouwbare bronnen heb vernomen dat dit niet het geval is), vooral voor komedies is dat niet ongebruikelijk. Maar meer humor, karakters die echt wat te zeggen hebben, meer komische situaties en scherpere dialogen zijn daar wel hevig voor benodigd, want dat ontbreekt echt enorm tot nu toe. Dus ben je op zoek naar mooie mensen (vrouwen) op je beeldscherm en denk je vol nostalgie terug aan de tijden dat jijzelf het ander geslacht verslond, dan kun je Mixology proberen. Ben je op zoek naar hoogwaardige kwaliteit, dan moet je hier ver uit de buurt vandaan blijven.
Volg Mixology
Closing Time
01x13