Dave Scholting geeft "Minx - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Dave Scholting op 8 september 2022.
4
0

Minx - Seizoen 1

Terug in de tijd met een leuke comedyserie van HBO Max over het eerste erotische tijdschrift voor vrouwen: Minx.

Minx speelt zich af in de jaren zeventig. De tijd van de glamrock, de disco, hotpants, plateauzolen en oranje-groen-bruine kleuren in je huis. En oh ja, in Amerika werd het eerste erotische magazine voor vrouwen uitgebracht: Minx. Althans, in deze serie dan. Het magazine heeft nooit echt bestaan, maar is losjes gebaseerd op erotische tijdschriften voor vrouwen als Playgirl. Toch is het opmerkelijk te noemen. Daar waar het in de zeventiger jaren bij een groot deel van de samenleving al aardig geaccepteerd was dat er erotiek voor mannen gekocht kon worden bij de lokale kiosk, was dat voor vrouwen echter uit den boze. Hoog tijd dat daar verandering in kwam volgens velen.

Joyce Prigger (Ophelia Lovibond, Trying) is een jonge journaliste - en feministe - in het Los Angeles van begin zeventiger jaren. Zij wil niets liever dan een tijdschrift uitbrengen dat speciaal op vrouwen gericht is. Met het tijdschrift wil Joyce vrouwen informeren over seksuele vrijheid, gelijke rechten en andere belangrijke zaken. Artikelen die andere tijdschriften niet graag schrijven en publiceren omdat men in die periode de vrouw nog vaak achterstelt aan de man. De vrouw moet vooral voor de kinderen zorgen, het huishouden draaiende houden en op school helpen bij activiteiten. Joyce vindt het dus hoog tijd dat er een omslag komt in dit gedachtegoed bij de mensen en wil dit proberen te bewerkstelligen met haar tijdschrift. Helaas ziet geen enkele (mannelijke) publicist brood in haar ideeën, totdat Joyce Doug Peretti (Jake Johnson, New Girl) ontmoet.

De cast is heerlijk op dreef

Doug is de enige die het aandurft om het tijdschrift dat Joyce voor ogen heeft te publiceren en een kans te geven. Hij wil er echter wel één ding aan toevoegen: mannelijk naakt. Seks verkoopt immers en bovendien is het zeer feministisch vindt hij. Joyce zit er echter totaal niet op te wachten om erotische naaktfoto's te verwerken in haar tijdschrift. Ze wil er in eerste instantie dan ook niets van weten. Uiteindelijk gaat ze toch schoorvoetend akkoord omdat niemand anders haar een kans wil geven. Dat wil echter niet zeggen dat de samenwerking tussen Joyce en Doug soepel verloopt. Zo zitten de twee niet altijd op één lijn bij het maken van het ondeugende tijdschrift. Sterker nog, hun meningen en ideeën liggen continu mijlenver uit elkaar. Dit levert regelmatig enorm grappige scènes op waarin Lovibond en Johnson goed op elkaar zijn ingespeeld.

Sowieso is de cast heerlijk op dreef in Minx. Behalve Joyce en Doug zijn er nog een aantal andere heerlijke personages. Zo is daar Bambi (Jessica Lowe, Miracle Workers (2019)), een erotisch model voor de tijdschriften die Doug al uitgeeft op het moment dat Joyce hem ontmoet. Maar Bambi is méér dan alleen een leuk koppie en twee borsten. Wanneer Bambi Joyce voor de eerste keer ontmoet verzint ze dan ook ter plekke een nieuwe functie voor zichzelf, die van gids door het pand waar Joyce, Doug en de anderen aan Minx zullen gaan werken. Haar beste vriend Richie (Oscar Montoya, Final Space) is een homoseksuele make-up artiest en zorgt ervoor dat de lichamen van de mannelijke modellen er goed blijven uitzien tijdens de fotosessies. Hij wil echter niets liever dan zelf achter de camera staan en een succesvol fotograaf zijn in plaats van de tepels van de goed uitziende mannen bewerken met een kwastje. Doug's trouwe rechterhand Tina (Idira Victor, Rizzoli & Isles) lijkt intussen de enige te zijn die nog iets van invloed heeft op Doug. Is dit misschien omdat er onderliggende romantische gevoelens bij Doug jegens Tina en vice versa spelen?

Behalve de uitstekende acteurs is ook de tijdgeest van de zeventiger jaren in Minx goed gevangen. Het was behoorlijk controversieel om in die tijd een erotisch magazine voor vrouwen te ontwikkelen en uit te geven. Niet iedereen was het hier dan ook mee eens. Opstand kwam er dan ook vanuit verschillende hoeken, zowel door mannen als vrouwen. De medewerkers van Minx moeten dan ook flink vechten voor het voortbestaan van hun tijdschrift. Daarnaast is de serie een feest der herkenning. Vooral als je de zeventiger jaren zelf bewust hebt meegemaakt. Maar zelfs als dit niet het geval is blijft Minx een genot om naar te kijken. De kleding, de foute snorren, de auto's op de weg, de gebouwen die voorbijkomen, de muziek, alles zorgt ervoor dat je je weer even in de zeventiger jaren waant.

De makers schuwen niet om het mannelijk naakt behoorlijk expliciet in beeld te brengen

Toch is de serie wellicht niet voor iedereen geschikt. Een kleine waarschuwing is daarom misschien wel op zijn plek. Aangezien het een serie is dat gaat over een erotisch tijdschrift schuwen de makers niet om het mannelijk naakt behoorlijk expliciet in beeld te brengen. Maar misschien is dit voor sommigen juist wel weer een extra reden om deze serie eens uit te proberen, dat is natuurlijk helemaal aan jezelf. De serie is in ieder geval grappig genoeg met een interessant onderwerp om een groot kijkerspubliek te gunnen. Ik heb erg genoten van de bonte verzameling aan personages in Minx en ben blij dat er door HBO intussen een tweede seizoen is aangekondigd. Dit eerste seizoen krijgt dan ook een keurige 8 als eindcijfer.
Volg Minx
Woman of the hour
Woman of the hour