Geschreven door Henk Vernout op 24 augustus 2015.
0
0

Minority Report - Eerste aflevering

Minority Report
© FOX

Een futuristische serie met een scenario dat is goedgekeurd door Spielberg zelf. Een televisie-vervolg op de door hem geregisseerde film uit 2002 met Tom Cruise in de hoofdrol. In zowel de film als de serie staan ‘precognitives’ (Of PreCogs) centraal. Mensen die visioenen krijgen van moorden die nog niet gepleegd zijn. Alhoewel ik de film niet heb gezien, was ik toch geïntrigeerd. Daarom heb ik wederom de stoute schoenen aangetrokken en de op internet gelekte pilot bekeken. Is het wat?

Na een aantal minuten onderweg te zijn, viel me meteen iets op. Dit is niet zomaar een serie met een sci-fi element, dit ís sci-fi. De wereld die wordt neergezet in deze serie, doet het hart van menig sciencefiction fan sneller kloppen. Want wat ziet het er goed uit! Er wordt op een grappige manier duidelijk gemaakt dat dit niet een ‘zomaar verzonnen toekomstbeeld’ is maar een toekomstbeeld dat is gebaseerd op het vervolg van de huidige technologie die we anno 2015 kennen.

Dit is niet zomaar een serie met een sci-fi element, dit ís sci-fi.

Verwijzingen, zoals de viering van het vijfenzeventigste seizoen van The Simpsons of het verhaal van een oudere vrouw die vertelt dat ze haar man jaren geleden ontmoet heeft na het gebruik van de ouderwetse app Tinder, laten zien dat de makers van Minority Report verder zijn gegaan vanaf het punt waar we vandaag de dag zijn gebleven.

De serie begint met een korte uitleg (voor mensen zoals ik, die de film nooit gezien hebben) waarin wordt verteld hoe de wereld eruit ziet, hoe het allemaal werkt met de PreCogs en waarom dat geheime militaire programma inmiddels is afgeschaft. Dan ontmoeten we de hoofdpersoon van de serie, Dash (Stark Sands, NYC 22). Hij is een van de drie PreCogs. Eerlijkheidshalve moest ik even wennen aan zijn verschijning. Op mijn kladblaadje, dat ik altijd bij me houd als ik een recensie ga schrijven van een serie, schreef ik eerst ‘vervelend’ op, gevolgd door ‘Oké’ en eindigde ik met ‘Prima’. Sands speelt de rol prima. Naarmate de pilot vordert wordt het duidelijk dat hij nogal onhandig in de omgang is. Sands speelt dat goed. Hij weet je als kijker te overtuigen van zijn onhandigheid naar andere toe.

De makers weten dat ze in een pilot niet teveel voorgeschiedenis moeten bespreken en zetten het plot dan ook direct in werking. En dat is fijn. Je hoeft niet een hele aflevering te wachten op een groter plot. Het wordt meteen duidelijk waar deze serie naartoe wil.

De hoofdpersoon wordt geteisterd door de visioenen van de nog te gebeuren moorden. Hij probeert al jaren een moord te voorkomen maar dat lukt hem niet. Door een aantal ontwikkelingen komt hij in aanraking met de charmante detective Lara Vega (Meagan Good, Deception). Al snel blijkt dat ze samen met Dash een uitstekend team vormt. Meer ga ik niet verklappen, want dan zou ik teveel spoilers weggeven.

Ondanks alle reeds genoemde positieve punten, zit er ook wel een keerzijde aan de serie. Het verhaal zelf mist ook maar enige originaliteit. Een persoon met speciale krachten die een politieagent helpt en dat alles buiten het boekje. Daarnaast lijkt het erop dat er een wekelijkse moord wordt opgelost, op de zogenoemde ‘CSI-manier’.

Het verhaal zelf mist ook maar enige originaliteit.

Het kan dus twee kanten op met deze serie. Als ze er een wekelijkse moord-serie van maken verwacht ik dat het slecht afloopt met Minority Report. Mochten ze zich meer gaan focussen op het grotere geheel, dan kan het nog wel eens de verrassing van dit seizoen worden.
Volg Minority Report
Everybody Runs
Everybody Runs