anonymous geeft "Mindhunter - Eerste aflevering" een 9.5.
Geschreven door anonymous op 23 Oktober 2017.
10
0

Mindhunter - Eerste aflevering

“There are certain crimes that are simply too cruel, too sadistic, too hideous to be forgiven.” - Holden Ford

John E. Douglas is de man achter de verhalen van Mindhunter. Het karakter Holden Ford is op hem gebaseerd. Maar wie is John Douglas en wat deed hij. De nieuwe serie van Netflix, Mindhunter, laat je dat allemaal zien. Douglas schreef meerdere boeken, waaronder ook Mindhunter. Voor David Fincher, die ook aan de wieg stond van House of Cards, en bekend is van Se7en en Gone Girl, de reden om van dit autobiografische boek een serie te maken. En wat voor een serie: Mindhunter zit vanaf de eerste minuut onder je huid. Het is gruwelijk, spannend en bij tijd en wijle heeft het een komische noot. En, geloof mij, dat is hard nodig. Mindhunter laat zien dat er behoorlijk wat nare en sadistische mensen op deze aardbol rondlopen.

moorden, die hij pleegde in opdracht van de hond van de buren

Eind jaren zeventig: Holden Ford (Jonathan Groff, Looking) is rechercheur bij de FBI. Hij is gespecialiseerd in het communiceren met ontvoerders. Als hij, na een mislukte onderhandeling, terugkeert op het bureau, hoort hij een collega praten over een net gearresteerde moordenaar David Berkowitz, ook wel bekend als Son of Sam. Holden hoort het verhaal over David en zijn moorden, die hij pleegde in opdracht van de hond van de buren, vol verbazing aan. Zijn interesse in moordenaars is gewekt en samen met zijn partner Bill Tench (Holt McCallany, Blue Bloods) komt hij met het idee om seriemoordenaars te interviewen, om er zo achter te komen waarom seriemoordenaars de moorden plegen, moorden die vaak erg gruwelijk en wreed zijn.

Holden is een beetje een buitenbeentje. In de tijd van hippies, roep om vrede, bloemetjeskleding en lange haren, valt Holden op. Zijn kapsel is kort en behoorlijk stijfjes voor die tijd en zijn eentonige blauwe pak is ook niet echt hip te noemen. Als hij na zijn werk in een bar belandt en daar de rebelse Debbie Mitford (Hannah Gross) ontmoet, is hun gesprek verre van normaal. Zij zet hem compleet voor gek en hij trapt er graag in. Hun interactie is erg leuk (let hierbij op de vorm en manier van ondertitelen) en haar opmerkingen zijn erg ad rem en gevat. Zij is rebels en hij is de "good cop", letterlijk en figuurlijk. Natuurlijk moet hij haar de les lezen over autorijden met alcohol op en vertelt hij haar over de gevaren van blowen.
Mindhunter

Mindhunter werd al in april 2017, zes maanden voor de start van seizoen één, vernieuwd. Een tweede seizoen is een feit, en erg welkom. Ten tijde van schrijven heb ik vijf afleveringen gezien, en het intrigeert me. Het brein van de seriemoordenaar is ondoorgrondelijk. Ed Kemper (Cameron Britton, Stitchers) is zo'n seriemoordenaar, en de eerste die tegenover Holden zit. Zijn daden zijn gruwelijk, hij legt alles in detail uit. Dat is niet alleen voor Holden, maar ook voor de kijker een aparte gewaarwording. Hoe vermoord je iemand, hoe snijd je iemand de keel door, en waarom doe je aan necrofilie? Het klinkt naar als ik het schrijf en voor jou als lezen schrikt het je misschien af. Maar: begin vooral aan Mindhunter. Laat de eerste aflevering op je inwerken en ga, zeker bij twijfel, door naar de tweede aflevering.

Het is als een kabbelend beekje, maar dan vol piranha's

Mindhunter bevat geen snelle actie en geen enge nare beelden (een enkele foto daargelaten). Mindhunter is een serie vol dialogen die geen moment vervelen. Het is als een kabbelend beekje, maar dan vol piranha's. De gesprekken tussen Holden en Ed Kemper zijn vreemd, apart en fascinerend. Daarnaast is de serie gefilmd in een typische jaren zeventig sfeer, inclusief geel filter. Elke emotie kent ook zijn eigen beeld, dit kan variëren van prachtige blauwe luchten tot aan roestige industriesteden. Mindhunter is voor mij de topper van 2017. Eerder kreeg Ozark die eer nog, maar na het zien van Mindhunter verander ik graag van mening. Groff, waar ik eerder zo enthousiast over was in verband met zijn rol in Looking, stelt wederom niet teleur. Ik ga snel verder met de laatste vijf afleveringen van deze topper waarmee Netflix weer heeft bewezen dat het in staat is om enorme parels af te leveren.
Volg Mindhunter
Episode 9
Episode 9