Peter Rotthier geeft "Midnight, Texas - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Peter Rotthier op 25 januari 2019.
0
0

Midnight, Texas - Seizoen 1 (DVD)

Bij HBO mag je alle registers opentrekken alsof seks, drugs en rock ’n roll de maatstaf is.

Midnight, Texas is een serie gebaseerd op de boeken van schrijfster Charlaine Harris, die ook verantwoordelijk was voor de schrijfsels van True Blood. De kijker weet dan al meteen wat hij kan verwachten: vampiers, heksen, weerwolven en een reeks andere mythische figuren die je scherm onveilig maken. Als geïnteresseerde kijker ga je dan al meteen vergelijkingen maken met de vorige serie die ontsproot in de grijze celletjes van Harris en die wereldwijd miljoenen kijkers zeven jaar lang aan het scherm kluisterde, om het verhaal van Sookie Stackhouse en haar vrienden te volgen.

Bij het grote NBC is het wel de bedoeling dat je een serie maakt voor een zo groot mogelijke leeftijdsgroep.

Of de helderziende Manfred zich even lang op het scherm zal mogen vertonen, is maar een vraag die we in de toekomst beantwoord zullen zien. Midnight, Texas wordt in tegenstelling tot True Blood niet in de HBO-stal gemaakt maar bij NBC en dat scheelt toch een slok op de borrel voor de makers van de serie. Bij HBO mag je alle registers opentrekken alsof seks, drugs en rock ’n roll de maatstaf is. Bij het grote NBC is het wel de bedoeling dat je een serie maakt voor een zo groot mogelijke leeftijdsgroep.

In dat laatste zijn ze bij Midnight, Texas in ieder geval geslaagd. De boeken zijn netjes omgezet in televisie die balanceert op de grens tussen wat kan en niet kan, maar die nergens de lijn overschrijdt, zodat niemand aanstoot kan nemen aan wat er te zien is. Er is spanning genoeg in het stadje Midnight waar al die mythische figuren, die ’s nacht tot leven komen, rondlopen.

Midnight, Texas
© NBC

Tien afleveringen lang mogen ze ons entertainen, maar als serie haalt Midnight, Texas op geen enkel moment het niveau dat we gewend zijn van True Blood. De oorzaak zijn vooral de restricties als je een serie maakt voor een van de grote spelers op de Amerikaanse markt, waar zowel het beeld als de woordenschat, netjes moet blijven.

De dvd van het eerste seizoen, die momenteel in de winkels ligt, is ook niet direct een hoogvlieger, want versterkt met een aantal verdwenen scenes en een aantal grappige notities, valt er weinig te beleven op de drie schijfjes. Voer dus voor de die hard fans. Andere nieuwsgierigen raden we gewoon aan de serie mee te pikken via een van zijn schermen thuis.
Volg Midnight, Texas
Yasss, Queen
Yasss, Queen