8
Ron Schoonwater geeft "Midnight Sun - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 20 februari 2017.
1
0

Midnight Sun - Seizoen 1

Deze Frans-Zweedse krimi laat ook een andere kant van Zweden zien. Weg is de idylle, want ook Zweden blijkt discriminatie te kennen. Midnight Sun speelt zich af in Kiruna in Lapland. De Sami, een van oorsprong nomadisch volk, en de Zweedse bevolking blijken namelijk niet zo goed met elkaar overweg te kunnen. Kiruna staat daarnaast in het teken van het winnen van ijzererts. De ijzererts mijn blijkt zulke problemen te veroorzaken dat de stad verhuisd moet worden, de kans op verzakkingen worden te groot. Tegen deze broeierige achtergrond worden er op de meest brute en inventieve manieren mensen vermoord. Als de moorden zich volgens Sami tradities blijken te voltrekken, zijn de poppen echt aan het dansen. Zeker als openbaar aanklager Anders Harnesk (Gustaf Hammersten, Gåsmamman) half Zweeds en half Sami blijkt te zijn.

Midnight Sun
© SVT

De eerste moord in de serie blijkt op een Fransman. Reden genoeg om de Franse detective Kahina Zadi (Leïla Bekhti - Ali Baba et les 40 Voleurs) naar Lapland te sturen. Zij vertrekt met alle liefde uit Frankrijk, want net voor deze opdracht stond ineens een jonge man voor haar deur met de mededeling 'niet jouw broer'. Het brengt Kahina zodanig van slag dat ze deze opdracht als welkome afleiding ziet. Toch blijkt haar verleden haar ook te volgen in Lapland. De in haar werk volhardende en doortastende detective blijkt in haar privéleven een automutilerende onzekere vrouw. Een verhaallijn die naast het oplossen van de moorden een grote rol speelt in Midnight Sun.

Een serie die je gezien moet hebben

Anders Harnesk is een onzeker overkomende openbaar aanklager die pas de hoofdrol op zich moet nemen na de verdachte moord op collega openbaar aanklager Rutger Burlin (Peter Stormare, The Blacklist). Hij is gescheiden, heeft een dochter en blijkt homo te zijn. Een verhaal dat eigenlijk weinig op de voorgrond treedt, maar in het verloop van de serie wel een staartje krijgt. Kahina en Anders worden ondersteund door helikopterpiloot Thor (Richard Ulfsäter, Ø). De driehoeksverhouding die ontstaat leidt soms tot complicaties.

Midnight Sun
© SVT

In het verloop van het verhaal blijkt dat, naast de mysterieuze Fransman, 21 andere mensen betrokken zijn bij het dramatische verhaal. Ook de mijn blijkt een grote rol te spelen. Zeker wanneer een Franse medewerker van de geheime dienst Kahina onder druk komt zetten. Ook de verdwijning van een jonge Sami vrouw lijkt een belangrijk onderdeel te zijn van de onderlinge spanningen. Het lukt de serie om spanning en suspense tot bijna aan het einde van de serie vast te houden. Bijna tot het einde, omdat op het einde de privé verhaallijnen nog de aandacht krijgen. Die zijn op dat moment al lang niet meer zo spannend als tijdens de serie.

Midnight Sun is een serie vol met (Sami) mystiek

Midnight Sun is een serie vol met (Sami) mystiek. De woeste landschappen, de oneindig lijkende ruimte en de middernachtzon geven de serie een indrukwekkende set. De persoonlijke verhaallijnen leveren iets extra's aan de serie. Er zijn verschillende personages die, elk op hun eigen manier, omgaan met de situatie in het algemeen en het drama achter de moorden in het bijzonder. Het is redelijk snel duidelijk dat alles met elkaar samenhangt, maar hoe blijft lang een grote vraag. Het eindspel van de serie is inventief en levert een climax op die kan wedijveren met de beste Scandinavische en Franse series. Kortom, een serie die je gezien moet hebben.
Volg Midnight Sun
Episode 8
Episode 8