8.5
Wichita van Rijkom geeft "Meisje van plezier - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 13 september 2017.
5
0

Meisje van plezier - Eerste aflevering

Het is kerst 2016, de familie komt samen voor een diner en hoewel je relatie zich niet in de beste wateren bevindt, heb je het aardig voor elkaar met je gezin. Maar dan barst de bom. Je man biecht op een affaire te hebben en je wereld stort in. Hoe moet je verder als je er als huisvrouw ineens alleen voor komt te staan? Dat is de vraag waarmee Angela Schijf’s (Flikken Maastricht) karakter Nadine worstelt in de nieuwe RTL4/Videoland serie Meisje van Plezier. Het verhaal komt van actrice Halina Reijn en is in samenwerking met Angela, die nog voor er een script lag betrokken is geweest bij dit alles, ontwikkeld door Talpa. De cast is zeker niet de minste, evenals de baan die Nadine uitkiest om haar leven weer terug op orde te krijgen. Ze besluit namelijk een escort te worden met behulp van een oude vriendin. Hoe zij tot dit besluit komt en wat het inhoudt om deze bijzondere baan te hebben is iets wat centraal staat in deze serie.

Al binnen enkele minuten zat ik er helemaal in en aan het einde wilde ik het liefst gelijk verder kijken.

Meisje van Plezier speelt zich af in Amsterdam en omstreken en zal voor de oplettende kijker die bekend is in deze regio dan ook veel herkenbare locaties tonen. Nadine is getrouwd met Remco (Peter Paul Muller, Gooische Vrouwen) en samen hebben zij twee kinderen genaamd Chris (David Rebergen) en Lina (Iris van der Made). Lina heeft eerder dan haar moeder door dat er wat speelt tussen haar vader en diens maîtresse. Zijn affaire is namelijk niet met een vreemde maar met Nadine’s zus Xanna (Britte Lagcher, Overspel). Familievriend Sander (Roeland Fernhout, Zwarte Tulp) blijkt van de grote leugen af te weten maar zijn mond te houden tegen Nadine die zelf nog niks door heeft. Wanneer de bom barst weet Nadine niet waar ze het zoeken moet, een logische reactie die prachtig geacteerd wordt door Angela en heel emotioneel over komt. Je voelt als kijker de onmacht en bouwt zelf ook woede op jegens Remco, die met zijn acties zijn gezin volledig lijkt te laten vallen om maar met Xanna te kunnen zijn.

Deze eerste aflevering is nog echt een introductie waardoor er op de openingsscene na verder maar weinig referenties naar de toekomstige escort baan van het hoofdpersoon te vinden zijn. Maar wees gerust, dat zal in de aankomende afleveringen zeker veranderen. Het rustige begin van het verhaal komt op mij over als een bewuste en goede keus omdat hiermee eerst voor diepgang van de karakters wordt gezorgd waardoor het pad dat Nadine bewandelt straks hopelijk ook beter te begrijpen is. Er is lang gewerkt aan de serie omdat de makers wilden dat dit meer zou zijn dan alleen sexy scènes. In mijn ogen zorgt dit besluit voor een sterke eerste aflevering waarop weinig aan te merken valt. Al binnen enkele minuten zat ik er helemaal in en aan het einde wilde ik het liefst gelijk verder kijken. Dit is ook mogelijk, want hoewel RTL4 iedere zondagavond één aflevering uitzendt is het volledige achtdelige eerste seizoen nu al te zien op Videoland.

Ze (Angela Schijf) is dan ook een waardige hoofdrolspeelster voor deze pittige verhaallijn!

De vader van Nadine en Xanna is 25 jaar terug overleden. Zijn vrouw (Geert de Jong) heeft het hier nog altijd moeilijk mee al lijkt dit op Xanna, destijds vijf jaar oud toen ze haar vader verloor, een stuk minder impact te hebben gemaakt. Tijdens deze eerste aflevering loopt Nadine oud-vriendin Meryem (Birgit Schuurman, Lieve Lust) tegen het lijf en ziet de kijker dat deze een geheimzinnig verleden hebben samen. Uit de trailer valt op te maken dat Meryem de madame is van de escortdienst waarvan Nadine uiteindelijk deel zal uitmaken. Hoe dit alles tot stand zal komen is tijdens de eerste aflevering echter nog onduidelijk. Om haar karakter zo overtuigend mogelijk te portretteren heeft Angela heel wat research gedaan. Zo heeft ze contact gehad met een echte madame van een high class escortbureau en is er tijdens de opnames ook een echte escortdame bij haar thuis op bezoek geweest om haar de fijne kneepjes van het vak te leren.

Met ruim één miljoen kijkers kan de start van Meisje van Plezier met recht succesvol genoemd worden. Voor mij smaakte deze aflevering ook absoluut naar meer. Het deed me hier en daar denken aan The Client List maar dan veel sterker en ook wel ietwat dramatischer neergezet. Van de cast en sets tot de uitgekozen muziek bij sommige scènes, het totaalplaatje klopte en zorgde dan ook voor een erg goede start. Of het niveau de rest van dit seizoen even hoog zal blijven is natuurlijk de vraag, want hoewel een trage opbouw in het begin wel fijn kan zijn kan dit op den duur ook gaan vervelen. Ik ben in ieder geval zeer benieuwd naar de verdere ontwikkeling van dit verhaal en zal zeker volgende week weer voor de buis zitten. Als laatste wil ik nog even wat extra complimenten geven aan Angela Schijf. Dat ze een geweldige actrice is heeft ze al veelvuldig laten zien in het verleden maar met deze toch weer totaal andere rol laat ze zien ook dit genre goed aan te kunnen. Ze is dan ook een waardige hoofdrolspeelster voor deze pittige verhaallijn!

Meisje van plezier
© Videoland
Volg Meisje van plezier