6
Hessel Hoekstra geeft "McMafia - Seizoen 1" een 6.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 2 Maart 2018.
4
0

McMafia - Seizoen 1

De BBC weet dondersgoed hoe je er in rap tempo goede dramaseries uitpompt. De eerste twee maanden van dit jaar alleen al gooiden ze hoge ogen met nieuwe series als Hard Sun, Collateral en Requiem. Ook nieuw was McMafia, een serie over de internationale georganiseerde misdaad die zich liet inspireren door het gelijknamige non-fictieboek van journalist Misha Glenny.

Centraal in deze serie staat Alex Godman (James Norton, Happy Valley), de in Engeland opgegroeide zoon van een Russische mafiabaas. Alex is een succesvol bankier en moet absoluut niets hebben van de criminele zaken van zijn vader. Wanneer een familielid van Alex door een rivaliserende gangsterbaas wordt vermoord, wil hij wraak. Hij gaat achter de beruchte Vadim Kalyagin (Merap Ninidze) aan, maar komt daarmee steeds dieper in het internationale criminele netwerk terecht.

De randvoorwaarden voor een goede serie zijn er, maar de uitvoering valt tegen

De randvoorwaarden voor een goede BBC-serie zijn er al. Hoge productiewaarden, een interessante insteek, mooie locaties en goede cast. Dan moet het toch goed zitten? Helaas niet helemaal. De serie voelt leeg aan. Het nodigt je als kijker niet bepaald uit om je tijd in het verhaal en de personages te investeren. Dat heeft met een aantal factoren te maken.

Op zich is het gegeven van iemand die zich omwille van wraak moreel verlaagt vrij interessant en de hoofdverhaallijn zit goed in elkaar. De uitvoering komt op bepaalde momenten alleen nogal droogjes over. Daarnaast lopen er verschillende verhaallijnen door de serie die dusdanig weinig met het hoofdplot te maken hebben, dat ik de toegevoegde waarde ervan niet echt inzie. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over de ontvoering van een Russisch meisje dat voor een van de maffiabazen komt te werken, en de verhaallijn rondom Alex’ vader.

Het hoeft niet erg te zijn dat een serie verhaaltechnisch rammelt, de cast kan een hoop goedmaken. Maar ook daar gaat McMafia de mist in. Op zich is James Norton geen slechte acteur, maar hij slaagt er gewoon niet in de serie te dragen. Zijn karakter is vlak en ook niet boeiend genoeg. De rest van de cast is aardig en vooral Juliet Rylance (The Knick) en David Strathairn (The Blacklist) springen eruit als respectievelijk Alex’ verloofde en schimmige zakenpartner. Maar behalve Norton, Rylance en Strathairn zijn er weinig acteurs die er daadwerkelijk in slagen om de serie naar een hoger niveau te tillen.

Ondanks alle negatieve punten weet de serie wel een geloofwaardige wereld te creëren

Ondanks alle kritiek zijn er nog positieve punten te benoemen. McMafia slaagt heel goed in het creëren van een geloofwaardige wereld waarin al deze gebeurtenissen plaats kunnen vinden. Ik heb het boek van Glenny niet, maar ik vermoed dat het doel van dat boek inderdaad was om een kijkje achter de schermen bij de internationale georganiseerde misdaad te bieden. De wereldwijde schaal waarop deze serie plaatsvindt en de prachtige locaties helpen daar goed bij. Ook kent de serie zo nu en dan goede momenten en wordt het af en toe echt spannend. Zo zijn het begin en de finale erg goed, en ook aflevering zes is sterk.

Of er een tweede seizoen zal komen, is nog niet bekend. Dat zal mede afhangen van de kijkcijfers bij AMC, waar McMafia in Amerika uitgezonden zal worden. Mocht dat tweede seizoen er toch komen, dan hoop ik echt dat de makers er flink aan trekken, want dit was toch ietwat teleurstellend.
Volg McMafia
Episode 8
Episode 8