Ron Schoonwater geeft "McDonald & Dodds - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Ron Schoonwater op 28 juni 2021.
2
0

McDonald & Dodds - Seizoen 2

Een serie die het lichtvoetige van Midsomer Murders combineert met een (nog) humoristischer toon.

Na het geslaagde eerste seizoen was het logisch om McDonald & Dodds een vervolg te geven. Inmiddels is het derde seizoen ook al aangekondigd. Het is duidelijk dat deze serie een commercieel succes is.

McDonald & Dodds is een komische detective-serie. De twee hoofdrollen zijn een beetje elkaars tegenpolen. Dat levert een hoop scherpe dialogen op, maar ook de nodige flauwe grappen. Dodds (Jason Watkins, The Crown) is een politieagent op de drempel van zijn pensioen. Ondanks zijn autistische trekjes en het feit dat hij niet meer helemaal meekomt met de huidige tijd weet hij nog heel goed hoe je misdaden oplost. Zijn eigenzinnige en ouderwetse aanpak zorgt er namelijk voor dat hij de daders op geheel eigen wijze weet te ontmaskeren. Ondanks zijn sullige uiterlijk en ouderwetse aanpak is Dodds nog altijd erg scherp van geest.

McDonald & Dodds
© ITV

Zijn baas Lauren McDonald (Tala Gouvela, Go Jetters) ligt onder vuur bij haar leidinggevende. Die laatste wil graag van Dodds af, maar Lauren is voor het oplossen van haar zaken van Dodds afhankelijk en dat weet ze. Ze doet er dan ook alles aan om hem aan boord te houden. De ambitieuze Lauren praat, net als veel van haar collega's, een compleet andere taal dan Dodds. Dat levert regelmatig hilarische momenten op. Wanneer Dodds ineens meer over haar vriend weet dan zij wordt de spanning tussen de twee nog interessanter.

Het humoristische karakter van McDonald & Dodds zorgt vooral voor ontspannen momenten.

Het humoristische karakter van McDonald & Dodds zorgt vooral voor ontspannen momenten. Verwacht geen duistere zaken of hoofdrolspelers die een zwaar trauma hebben. Niets van dit alles. Het werkt bevrijdend. Er is helaas wel een minpuntje te noemen. De personages van de potentiële verdachten worden soms wat karikaturaal neergezet. Het acteerwerk is net te geforceerd om leuk te zijn. Waar Jason Watts de eigenaardigheden van Dodds au naturel neerzet, gebeurt bij veel van de tegenspelers het tegenovergestelde.

Wat ook opvalt is dat komiek Rob Brydon met zijn ervaring in humoristische series en films (Gavin & Stacey, Little Britain, etc.) wel een prima spiegelbeeld speelt van Dodds. Dat doet hij door juist meer ingetogen te spelen dan je van Brydon gewend bent. Vooral in de tweede aflevering van dit seizoen zie je net te veel personages die iets te goed hun best (moeten) doen om leuk te zijn.

McDonald & Dodds
© ITV

Waar het eerste seizoen de juiste balans had tussen humor en realiteit is dat deze keer iets te veel doorgeslagen naar geforceerde humor. Blijft staan dat McDonald & Dodds gewoon prima vermaak is. Het is niet te ingewikkeld en de drie afleveringen van anderhalf uur kijken gemakkelijk weg. Bij uitstek een televisieserie waarmee je heerlijk aan je dagelijkse beslommeringen kunt ontsnappen. In die zin is het commerciële succes goed te verklaren.

De trailer is van het eerste seizoen.
Volg McDonald & Dodds
The Rule of Three