8
anonymous geeft "Mayday - Seizoen 1 (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 2 Maart 2015.
0
0

Mayday - Seizoen 1 (DVD)

In de Britse serie Mayday (2013) wordt een meisje uit een plattelandsdorpje plotseling vermist. Op de eerste dag van mei, een feestdag waarop het einde van de winter wordt gevierd, moet zij als meikoningin op de optocht verschijnen, maar zal ze daar nooit aankomen. Onderweg daar naartoe is er iets gebeurd, maar wat?

In vijf afleveringen wordt vanuit vijf perspectieven laten zien wat er die dag gebeurd is. Hoe kan het dat Hattie Sutton (Leila Mimmack, Son of God) opeens verdwijnt en komt ze ooit nog terug? Het verleden en het heden spelen een belangrijke rol en tijdens de vijf afleveringen - die net iets minder dan een uur per stuk duren - wordt de kijker duidelijk waar Hattie gebleven is.

We maken kennis met een aantal dorpsbewoners, die ieder een eigen intrigerend verhaal met zich meedragen. Linus Newcombe (Max Fowler, The Killing) bijvoorbeeld, een jongen die zijn moeder op jonge leeftijd verloor en te doen krijgt met een gewelddadige en onaardige vader. En dat is Everett Newcombe (Aiden Gillen, Game of Thrones), een man met een gebruiksaanwijzing en enkel liefde voor flessen alcohol en gamen.

Net zo interessant als deze relatie tussen vader en zoon zijn de relaties tussen Fiona Hill (Sophie Okonedo, Criminal Justice) en Alan Hill (Peter McDonald, The Caretaker) en die van Malcolm Spicer (Peter Firth, Spooks) en Gail Spicer (Lesley Manville, Cranford). Bij beide relaties vraag je je af of daar überhaupt wel sprake van is. Ze lijken elkaar nauwelijks te kennen en een sprankeltje liefde lijkt ver te zoeken. Gelukkig zijn de makers hun verschuldigde uitleg niet vergeten en komt er een verklaring.

Niets lijkt normaal te gaan in het dorp. Soms komt er een akelig gevoel naar boven, waarbij het lijkt alsof er alleen maar gestoorden en psychopaten in het dorp wonen. De verschillende tussenshots van bomen en close-ups van gezichten met stemmen op de achtergrond versterken dit beeld. Maar ook de personages beschikken over een aantal trekjes waardoor het lijkt alsof er iets niet helemaal kosjer is. Neem Seth Docker (Tom Fisher, The Bill), die schizofreen lijkt te zijn. En ook zijn broer Steve Docker (Sam Spruell, Taken 3), die zich probeert voor te doen als een verstandige man, lijkt niet altijd het beste voor te hebben met de zoektocht naar Hattie.

Het acteerwerk is ijzersterk. De rollen zijn met veel overtuiging neergezet en doordat de karakters zo geheimzinnig en mysterieus zijn neergezet blijft het boeiend om te kijken. De verschillende hints die tijdens de afleveringen naar voren komen, laten je zelf de rol van rechercheur aannemen en je zal zelf proberen te achterhalen wat er met Hattie is gebeurd.

De lengte van vijf afleveringen is perfect. Je wordt gedurende de afleveringen langzaam naar de ontknoping gebracht. Tot op het laatste moment blijft het mysterieus welke van de vijf karakters te maken heeft met de vermissing van het meisje - of zijn het er misschien meer? Pas aan het einde zal je zeker kunnen weten welke dorpsbewoner bloed aan zijn handen heeft en zullen je eventuele vermoedens bevestigd worden. De fantastische cast, mooi gevormde personages en het bijzondere einde maken dit tot een prachtige serie. Eén die smaakt naar meer.
Volg Mayday (2013)
Episode 5
Episode 5