6
anonymous geeft "Matador - Eerste aflevering " een 6.
Geschreven door anonymous op 17 juli 2014.
1
0

Matador - Eerste aflevering

Matador is de tweede serie van El Rey Network, de recentelijk opgerichte zender van Robert Rodriguez (From Dusk Till Dawn). Rodriguez richt zich op Latijns-Amerikaanse mannen, een Spaanstalig publiek, en met de programmering van Matador belicht hij zaken die veel andere mannen ook kunnen waarderen: mooie vrouwen, actie én voetbal. Rodriguez brengt zijn kenmerkende visuele stijl eveneens naar deze serie: Rodriguez heeft er een neusje van om actie vlot en aantrekkelijk in beeld te brengen en de punten te belichten die hij voor ogen heeft. De pilot suggereert dat de serie met een knipoog wordt gemaakt en dat werkt best aanstekelijk.

Gabriel Luna (Prison Break) speelt Antonio Bravo, een DEA-agent die wordt gerekruteerd door een geheime tak van de CIA. Een van hun agenten is naar het hiernamaals gestuurd en dus is er een plek open. De CIA heeft vermoedens dat een bepaald bedrijf wat te maken heeft met de moord. Antonio wordt daarom gevraagd om op proef te gaan bij de Los Angeles Riot, de lokale professionele voetbalclub. Als hij de proefperiode overleeft krijgt hij namelijk de mogelijkheid om meer informatie te vergaren over het bedrijf dat vermoedelijk wat te maken heeft met de moord. In ruil daarvoor zorgt de CIA dan dat zijn broertje vrij komt.

Toegegeven, het gegeven is vrij absurd en ik kan mij voorstellen dat veel kijkers hun hand naar hun hoofd brengen. Het is niet alleen absurd, maar eigenlijk ronduit belachelijk. Een geheim agent die infiltreert bij een voetbalclub? Het hele doel van een geheim agent is zo onzichtbaar mogelijk zijn. Door bekendheid te vergaren maak jij jezelf alleen maar zichtbaarder voor een groot publiek. Oké, zij zien jou misschien als die voetballer van de Riot, maar vragen mensen zich na verloop van tijd niet af waarom een bekende voetballer van de La Riot s'avonds laat achter boeven aan rent?

Maar goed, mannen houden van actie en voetbal dus Rodriguez slaat twee vliegen in één klap. Als je de serie wat beter analyseert zie je meteen dat het met een knipoog wordt gemaakt. Een Duitse boef met kapmes en overdreven accent. Een verdediger die lijkt op de Hulk met twee gevlochten staartjes in zijn sik, die loopt te grommen op het voetbalveld. De stereotype stervoetballer die het te hoog heeft zitten. Latijns-Amerikaanse riedeltjes om wat dik aangezette scènes te begeleiden. Matador suggereert dat de serie lol wil hebben. De serie wil vermaken en is niet bang om zo nu en dan over-de-top te gaan. De serie neemt zichzelf niet serieus, dus als kijker dien je dit, in de goede zin van het woord, ook niet te doen. Als Rodriguez en co dit vasthouden en niet té gek, of onlogisch/ongeloofwaardig gaan doen, kan Matador zeker een publiek vinden. De serie is inmiddels al vernieuwd voor een tweede seizoen.

Matador is, echter, niet voor iedereen. De kijker die meer gericht is op het betere seriewerk zal deze luchtige stijl wat minder kunnen waarderen. Die zal dit waarschijnlijk meteen afdoen als nonsens. Maar, vergeet niet dat niet elke serie het doel heeft om 'per se' één van de beste series op tv te zijn. Dat doel streeft Matador zeker niet na. De kijker die het vooral belangrijk vindt om vermaakt te worden, en wat minder kritisch is, kan zich hier zeker mee vermaken. Gabriel Luna is (voor dit werk tenminste) goed gecast, de serie heeft een oogappeltje voor de mannen in Nicky Whelan (Chosen) en een luchtige mix van actie en vermaak is (althans, op basis van deze pilot) zo slecht nog niet. Wordt dit een topper? Nee, dat absoluut niet. Maar wanneer je even geen zin hebt in het zwaardere werk, kun je dit soort series gebruiken als luchtig tussendoortje. En daar is niks mis mee.
Volg Matador (2014)
Mala Sangre
Mala Sangre