7
Dennis Korpel geeft "Masters of Sex - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Dennis Korpel op 30 september 2013.
0
0

Masters of Sex - Eerste aflevering

We vallen maar meteen met de deur in huis wat betreft het onderwerp. Het (faken van) het vrouwelijk orgasme. Velen zullen er mee te maken hebben. Mannen ontkennen structureel dat hun partner dat doet, terwijl vele vrouwen wel beter weten. Dit specifieke onderwerp vormt de basis voor het onderzoek wat centraal staat in de eerste aflevering van Masters of Sex, de nieuwe drama serie van Showtime. Sex sells, toch?

Dr. William Masters (Michael Sheen) en zijn assistent Virginia Johnson (Lizzy Caplan, True Blood) doen hun uiterste best om de financiële middelen rond te krijgen om dit onderzoek te kunnen bekostigen. Masters is een gerespecteerd dokter en zet zijn reputatie dan ook in om voor elkaar te krijgen wat hij wil. Volgens zijn vooruitziende blik is dit onderzoek baanbrekend en goed voor een Nobelprijs. Volgens zijn baas is het vooral pervers en voer voor negatieve publiciteit.

Masters of Sex is geen platte, smerige serie, waar ik ergens misschien wel bang voor was voordat ik begon met kijken. Het is een serie die goed weergeeft in wat voor tijd we ons bevinden en waarbij duidelijk is dat de sexuele revolutie nog niet heeft plaatsgevonden. Nee, je moet niet vies zijn van her en der een naakt lichaamsdeel, maar eigenlijk zie je niet heel veel meer dan in een normale serie met liefdesperikelen.

De serie focust zich niet alleen op het onderzoek. Het huwelijk van Dr. Masters, wat niet geheel vlekkeloos verloopt, krijgt ook de nodige aandacht. Masters en zijn vrouw Libby (Caitlin Fitzgerald) willen heel graag aan kinderen beginnen. Dat dit echter niet helemaal wil lukken is al snel duidelijk. Met alle gevolgen van dien. Ook Johnson heeft haar persoonlijke dingen, waar we direct van mee mogen genieten.

Om terug te komen op mijn eerdere vraag, sex sells? Ja, in dit geval gaat die vlieger wel weer op. De pilot is dan misschien nog niet heel sprankelend en prikkelend, maar toch wil je verder kijken. Showtime zet een serie neer van HBO kwaliteit. Verhaal en aankleding gaan dus ver boven actie en snelle beelden. Afgelopen zondag was de officiële première van deze serie, maar op dit moment zijn de kijkcijfers mij nog niet bekend. Het zou mij echter hoogstens verbazen als deze tegen zouden vallen.
Volg Masters of Sex
The Eyes of God
The Eyes of God
04x10
0
0

01 okt 2013 10:00 -
De insteek is verkeerd bij deze recensie, heb ik het idee. Je had veel meer interessante dingen kunnen benoemen aangezien er veel meer valt te vertellen over deze serie. Je had veel meer de diepte in kunnen gaan. Het is geen exploratie over sex sells, maar meer over hoe hoe er in die tijd werd aangekeken tegen sex en hoe dat thema zich heeft geëvolueerd in de jaren. Sex kan niet sellen aangezien het taboe was in die tijd en zelfs nu wagen de grotere netwerken zich niet aan wat er in deze pilot is getoond.

Om sex sells is het de makers nooit te doen geweest, want deze serie wordt geen kijkcijferkanon. Plus de handelingen die qua sex hier gedaan worden, die zouden niet eens door de Amerikaanse rating komen die vereist is om uitgezonden te worden op een regulier netwerk. En daarbij moet gezegd worden dat de meeste kwaliteitsproducten geen kijkcijferkannonnen zijn (Breaking Bad is hier een uitzondering in, maar dat was in het begin ook een low rated serie die uiteindelijk is uitgegroeid tot een monsterlijk cultureel fenomeen en mijlpaal in de popcultuur), omdat die niet uitgezonden worden op reguliere netwerken als ABC, NBC, FOX, CBS en The CW. Kijk alleen al naar de Emmy's elk jaar en kijk naar welke series er met de grootste prijzen van door gaan. Dat zijn steevast producties van de kabelnetwerken. Netwerken die vaak niet eens een fractie van de kijkers halen van de grote netwerken, maar die netwerken halen vaak niet eens een fractie van de erkenning die de kabelnetwerken wel halen. Denk alleen maar aan The Wire, Breaking Bad, The Soprano's, The Shield, Deadwood, Game of Thrones, OZ en ga zo maar door. Vandaar dat velen ook zeggen dat je voor kwaliteit en vernieuwing op kabel moet zijn.

Met het onderwerp, de acteurs die zijn aangetrokken, hoe de serie wordt geschreven en gefilmd merk je dat Showtime daar niet op mikt ook. Het is puur een prestigeproject. Showtime wil met Masters of Sex richting belangrijke tv prijzen en presenteert een serie die duidelijk gericht is op de kijker die houdt van kwaliteitstv en stiekem zie je ook dat Showtime in het achterhoofd had om de critici te behagen. Dat laatste is gelukt, want die lopen allemaal weg met Masters of Sex.

Wie dialogen, prijs winnend acteerwerk, ambiance en sfeer en goede cinematografie (let vooral op hoe in de pilot dingen worden belicht en de verschillende shots om dingen te benadrukken) waardeert die kan niet mis gaan met Masters of Sex. Dit is met speels gemak de beste pilot van dit pilotseizoen. Deze pilot is zeker nog niet zonder gebreken en er is zeker ruimte voor verbetering, maar er is geen andere pilot dit herfstseizoen die er qua ambitie en algehele productie bij in de buurt komt.

Vraagje Dennis; The Blacklist gaf jij een 10. Betekent dat dat je die pilot beter vindt dan Masters of Sex? Los van het feit wat je meer aanspreekt in een serie, maar puur op kwaliteit gezien en potentie. Denk jij dat die serie een kwart van de lof gaat oogsten die deze serie zal doen?