Lucas Verbunt geeft "Marvel's What If...? - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 16 augustus 2021.
5
0

Marvel's What If...? - Eerste aflevering

De uitbreiding van het MCU naar serieland heeft er weer een nieuwe titel bij. Opnieuw een ambitieus concept dat in het verlengde ligt van Marvel's langetermijnvisie voor fase vier.

Als groot fan van het Marvel Cinematic Universe (MCU) ben ik maar wat blij met alle Disney+ series die Marvel momenteel uitbrengt. De nieuwste toevoeging aan het serierepertoire van Marvel Studios is Marvel's What If...? Een animatieserie die vertrouwde verhalen uit het MCU twist en daarbij de vraag stelt: 'Wat zou er zijn gebeurd als er andere keuzes waren gemaakt?'

Een leek begrijpt hier denk ik weinig fan, maar deze serie is dan ook niet voor de leken bedoeld.

Voor een Marvel-leek is What If...? wellicht wat te ver gegrepen. De serie ligt namelijk midden in het Marvel-web van films en series, die allemaal een rode draad met elkaar delen. What If...? ligt dan ook in het verlengde van Marvel's Loki en maakt de kijkers klaar voor een tweetal films die binnenkort uit gaan komen: Spider-Man: No Way Home en Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Daarnaast komen er vele verhalen uit de films terug in deze serie, evenals vertrouwde personages. Een leek begrijpt hier denk ik weinig van, maar deze serie is dan ook niet voor de leken bedoeld.

De stemmencast van What If...? ziet veel bekende stemmen uit het MCU terugkeren. Waaronder Hayley Atwell (Agent Carter), Sebastian Stan (Marvel's The Falcon and the Winter Soldier), Jaimie Alexander (Blindspot), Angela Bassett (9-1-1), Paul Bettany (Marvel's WandaVision), Benedict Cumberbatch (Sherlock), Tom Hiddleston (Marvel's Loki) en nog veel meer.

Marvel's What If...?
© Disney+

De animatiestijl ziet er erg goed uit. Ik was er snel aan gewend en het leent zich goed voor de dynamische vechtscènes. Bovendien vind ik het sterk dat de serie ook typische animatie-humor heeft verwerkt. Het is geen kopie van de films, maar de films in animatievorm. Het heeft die manier van verhaalvertelling echt omarmt. Bovendien lijkt het alsof Marvel met Marvel's What If...? iets meer de humoristische kant van het MCU opzoek. Iets wat in het verleden succesvol is gebleken.

De afleveringen duren slechts een half uur. Dit is een perfecte tijd voor een animatieserie, in mijn ogen. Echter, het verhaal wordt door de korte speeltijd wel erg snel verteld. Dit is aan de andere kant ook niet extreem erg, omdat het gros van de hoofdverhaallijn bij de kijker al bekend is, ondanks dat What If...? veranderingen aanbrengt.

Al met al, ben ik ontzettend tevreden met de eerste aflevering van What If...? Ik ben bovendien ontzettend benieuwd naar de rest van het seizoen. Iedere aflevering verteld namelijk een ander kort verhaal. Ik kan nu al niet wachten om deze allemaal te kijken!

De eerste aflevering krijgt van mij een 8,5!
Volg Marvel's What If...?
What If... Strange Supreme Intervened?