Lisa Sanders geeft "Marvel's The Falcon and the Winter Soldier - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Lisa Sanders op 24 juni 2021.
5
1

Marvel's The Falcon and the Winter Soldier - Seizoen 1

Ik ben een mega fan van Marvel en toen er na Marvel's WandaVision nog een nieuwe Marvelserie kwam wilde ik die natuurlijk kijken.

Sam Wilson (Anthony Mackie, Altered Carbon), ofwel the Falcon, heeft het bekende schild in zijn bezit, maar hij worstelt om de naam Captain America op zich te nemen. Wanneer de regering een nieuwe Cap aanstelt, John Walker (Wyatt Russell, Black Mirror), wordt hij opgedragen om achter een ‘terroristische’ organisatie; The Flag Smashers met hun leider Karli (Erin Kellyman, Les Misérables (2018)) aan te gaan. Sam en Bucky Barns aka (ook bekend als) The Winter Soldier (Sebastian Stan, Once Upon a Time) gaan nu ook achter deze groep aan.

Marvel's The Falcon and the Winter Soldier is te zien op Disney+. Het is een serie als toevoeging aan het Marvel-Universum. Net als de serie Marvel's WandaVision speelt het verhaal zich af na de gebeurtenissen uit Avengers: Endgame. De film kwam in 2019 uit en breide een voorlopig eind aan de 22 superheldenfilms. En hiermee werd volgens Marvel fase drie geëindigd, we bevinden ons nu in fase vier.

Waar Marvel's WandaVision enigszins een op zichzelf staande serie is, grijpt Marvel's The Falcon and the Winter Soldier voortdurend terug op de Marvel-historie. Als je de films dus niet zo goed kent kan dit behoorlijk vreemd en moeilijk zijn om te volgen. De serie is erg politiek gedreven en is een sterke toevoeging op de voorgaande films: The Winter Soldier (2014) & Civil War (2016). Plotelementen zoals de terugkeer van Zemo (Daniël Brühl, The Alienist) en de voortvluchtige Agent Sharon Carter (Emily Van Camp, The Resident) komen wederom weer aan bod. Het verhaal zit zo in elkaar verweven dat je de serie en de films niet mag missen voor het grotere verhaal.

Ik vind het goed dat de serie nadrukkelijk ook over rassenongelijkheid gaat. Je krijgt veel te weten over Sam en de moeilijkheden die hij heeft om de naam van Captain America op zich te nemen. Geïnspireerd door de stripauteurs als Robert Morales, hij introduceerde als eerste een donkere Captain America in de Marvel-strips. En er is ook een discussie over goed en kwaad; zijn The Flag-Smashers, die de grenzen open willen houden, wel de echte slechteriken? Of is dat de nieuwe Captain America die is aangesteld door de Amerikaanse regering?

Dit is ook wat de serie zo interessant maakt om naar te kijken. Je hebt twee verhaallijnen namelijk John Walker die het moeilijk heeft met de verantwoordelijkheden als de nieuwe Captain America én Sam's tweestrijd of hij het recht heeft om als donkere man het stokje van Steve Rogers (de oude Captain America) over te nemen. Ook volg je Bucky die worstelt om zijn daden onder ogen te komen, die hij heeft begaan als The Winter Soldier.

Ik vind de serie goed in elkaar zitten en heeft mij erg kunnen boeien, ik geef deze daarom een dikke 8,5 en ik ben erg benieuwd naar de volgende Marvel-serie namelijk Marvel's Loki.
Volg Marvel's The Falcon and the Winter Soldier
One World, One People