7
Wichita van Rijkom geeft "Marvel's The Defenders - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 1 september 2017.
1
0

Marvel's The Defenders - Eerste aflevering

Als groot fan van de DC Comics series van The CW ben ik al een tijdje nieuwsgierig naar de Marvel series die bij ABC en Netflix te zien zijn. Ik heb destijds wel het eerste seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. gezien (evenals de Daredevil film uit 2003, die overigens los staat van de series) maar verder is mijn kennis over de Marvel superhelden minimaal. Ik begon dan ook compleet blanco aan de nieuwe Marvel’s The Defenders, welke medio augustus zijn première beleefde op Netflix. In deze achtdelige reeks volgen we vier helden die ieder al één of meerdere seizoenen van hun eigen serie op hun naam hebben staan en in New York een gezamenlijke vijand proberen te verslaan.

De speech die Matt Murdock aan zijn gehandicapte cliënt geeft maakte op mij veel indruk en vond ik zeer inspirerend

De aflevering start met een spannende maar tegelijkertijd ook ietwat vage scène waarin Danny Rand oftewel Iron Fist (Finn Jones, Game of Thrones) centraal staat. Dit alles leidt hem naar New York waar we ook de andere hoofdpersonen vinden. Jessica Jones (Krysten Ritter, Veronica Mars) probeert zoveel mogelijk uit het zicht te blijven maar wordt door een zaak toch geïntrigeerd weer uit haar schulp te kruipen. Luke Cage (Mike Colter, Ringer) komt vrij uit de gevangenis en probeert zijn leven in Harlem weer op te pakken. Terwijl ondertussen Matt Murdock (Charlie Cox, Boardwalk Empire) zijn alter ego Daredevil vaarwel lijkt te hebben gezegd en zich volledig op zijn leven als pro-deo advocaat wil storten. Toch zal dit alles niet lang duren, want een geheimzinnige vrouw gespeeld door Hollywood actrice Sigourney Weaver heeft duistere plannen met de stad die aan het eind van deze eerste aflevering in gang worden gezet.

Wat mij gelijk opviel was dat de Marvel wereld een stuk serieuzer oogt dan die van de DC Comics series. Ook werd gauw duidelijk dat de serie zich echt richt op de fans van de reeks en je als beginner een beetje in het diepe wordt gegooid. Niet heel gek natuurlijk, bovendien wekten desalniettemin de karakters en verhalen wel mijn interesse en zat de sfeer er gelijk goed in. De nu nog losstaande verhaallijnen werden duidelijk gescheiden van elkaar verteld en op de cast en diens acteerwerk viel weinig aan te merken. Wel miste ik wat actie zo deze eerste aflevering. Het verhaal verliep wat traag en had wel iets krachtiger kunnen beginnen. Nu kabbelde het hier en daar wat voort, hoewel de inhoud gelukkig wel goed genoeg was om je aandacht erbij te houden en het einde van de episode een hoop goed maakte.

The Defenders

De bekende namen vliegen je om de oren in deze serie. Zo is Rosario Dawson weer te zien als Luke’s liefdesinteresse Claire Temple. Reist Jessica Henwick als Colleen Wing mee met Danny naar New York. Zoekt Deborah Ann Woll als Karen Page al gauw Matt weer op en is ook Rachael Taylor weer te zien als Jessica’s adoptie zus Trish Walker. De Cv’s van sommige acteurs in Marvel’s The Defenders laten ook gelijk zien hoe hoog de kwaliteit van de show is. De intro is hier eveneens een goed voorbeeld van welke met prachtige graphics in elkaar is gezet. De speech die Matt Murdock aan zijn gehandicapte cliënt geeft maakte op mij veel indruk en vond ik zeer inspirerend waarvoor ik dan ook mijn complimenten aan de script schrijvers wil geven. Wat ik wel jammer vond was dat het mij niet duidelijk werd welke kant het verhaal op zal gaan. Zal het steeds meer gaan draaien om de actie, gaan ze het meer op de drama of juist mystiek gooien of wordt het een evenwichtige mix van dit alles?

Ik wil benadrukken dit alles te schrijven voor mensen die van dit genre houden maar nog maar weinig weten over deze reeks net zoals ik

Voor mij was dit echt zo’n serie die ik graag wilde uittesten deze zomer, wat gelijk de vraag oproept wat ik nu eigenlijk vind van Marvel’s The Defenders. Ik vond het verhaal zeer zeker interessant maar moet daar ook wel gelijk bij zeggen dat dit niet een serie is om mee te starten. Hiervoor zijn veel betere alternatieven te vinden in de Marvel reeks, al denk ik dat je met een beetje basiskennis zeker plezier kunt beleven aan dit verhaal. Ik ben me ervan bewust dat Marvel fans waarschijnlijk weinig aan deze recensie zullen hebben en liever de mening van iemand horen die inhoudelijk meer in kan gaan op de karakters en hun voorgeschiedenis. Vandaar ook dat ik wil benadrukken dit alles te schrijven voor mensen die van dit genre houden maar nog maar weinig weten over deze reeks net zoals ik eigenlijk. De eerste aflevering vond ik te magertjes om nu al gelijk dolenthousiast over te zijn maar toont zeker wel potentie. Vandaar dat ik deze aflevering dan ook een voldoende geef.

The Defenders
Volg The Defenders
The Defenders