Thomas ten Veldhuijs geeft "Marvel's Loki - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Thomas ten Veldhuijs op 27 juli 2021.
6
0

Marvel's Loki - Seizoen 1

Direct na zijn ontsnapping aan de Avengers komt Loki meteen terecht in een nieuw avontuur. Dit avontuur kan potentieel het hele Marvel universum op zijn kop zetten!

Disney Plus heeft weer een pareltje in handen met de nieuwe serie Loki, dat zich afspeelt in de Marvel Cinematic Universe en waarin onder meer Iron man, Captain America en Thor de revue passeren. Loki, “the god of mischief”, speelt over het algemeen de slechterik in de Marvel films. Zo gaat de serie Loki ook van start, namelijk direct na het moment dat hij door de Avengers in New York is verslagen. Echter komt Loki er snel achter dat er belangrijkere doelen zijn om na te streven.

Loki [...] kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van de Marvel Cinematic Universe.

Het personage Loki wordt wederom door Tom Hiddleston (The Night Manager) vertolkt en hij weet het verhaal weer zeer overtuigend te brengen. Zijn humor, maar ook zijn geloofwaardige uiten van andere emoties maakt de serie een genot om naar te kijken. Het eerste seizoen bestaat uit zes afleveringen met ieder een duur tussen de 42 en 53 minuten. Helaas zoals bij iedere Disney Plus serie het geval is, wordt er per aflevering ongeveer zeven minuten aan aftiteling ingezet. Voordat je het weet is een aflevering weer afgelopen en ben je derhalve snel door de serie heen.

Om echt van deze serie te kunnen genieten is het wel aan te raden om in ieder geval (de films tot en met) Avengers: Endgame te hebben gezien.

Marvel's Loki
© Disney+

Zoals eerder aangegeven start de serie na Loki zijn nederlaag door de Avengers. Loki weet te ontsnappen en denkt de Avengers wederom te slim af te zijn. Echter wordt hij na zijn ontsnapping direct tegengehouden door de Time Variance Authority (“TVA”) omdat zijn handelen anders ernstige gevolgen zou hebben voor de tijdlijn. Vrij snel wordt TVA agent Mobius (Owen Wilson, Saturday Night Live) geïntroduceerd. Die legt aan Loki uit wat voor gevolgen zijn handelingen hebben en weet hem over te halen om zijn partner te worden. Het doel: een andere variatie van Loki tegenhouden om zo de tijdlijn te beschermen.

Maar Loki is niet voor niets de god of mischief en strekt snel zijn eigen plan. Naast de TVA zijn er ook andere partijen die hem tegenwerken en gebeurt er achter de schermen ook veel. De makers hebben veel nieuwe informatie in Loki weten te stoppen, waardoor er ruimte is voor veel potentiële avonturen voor Loki. Daar waren de makers zich ook van bewust en derhalve is er al een tweede seizoen aangekondigd. De kans is tevens aanwezig dat de verhaallijnen van Loki ook prominent in de Marvel films (en waarschijnlijk ook series) terugkomen.

De premisse van Loki is daarmee vrij interessant en kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van de Marvel Cinematic Universe. Het blijkt namelijk dat er meerdere parallelle dimensies zijn die ieder weer een eigen variatie van Loki heeft, die versies kunnen ook in uiterlijk van elkaar verschillen. Daarmee komen er veel nieuwe mogelijke verhaallijnen die verkent kunnen worden. Daarnaast ziet het er naar uit dat tijdreizen een groter onderdeel van het Marvel universum gaat worden. Kortom: de grenzen zijn wederom verlegd.

Loki introduceert veel nieuwe mechanismen die grote invloed kunnen hebben op Marvel Cinematic Universe. Tijdreizen en parallelle universums zullen waarschijnlijk voor grote creatieve verhaallijnen zorgen. In ieder geval gaat dat gebeuren in het tweede seizoen van Loki. Daarnaast weet Tom Hiddleston weer met overtuiging de rol van Loki te vertolken. Al met al is het eerste seizoen van Loki zeer sterk.

Gezien het bovenstaande geef ik het eerste seizoen van Loki een welverdiende 8.
Volg Marvel's Loki
Glorious Purpose