8.5
Henk Vernout geeft "Marvel's Loki - Eerste aflevering" een 8.5.
Geschreven door Henk Vernout op 12 juni 2021.
6
0

Marvel's Loki - Eerste aflevering

Voor de diehard Marvel-fan is dit een ‘no-brainer’. Het gaat immers om Loki de broer van Thor! Na Marvel’s WandaVision en Marvel’s Falcon and the Winter Soldier is dit de derde Marvel-serie op Disney+.

I am Loki of Asgard. And I am burdened with glorious purpose! – Loki

De verwachtingen waren extreem hooggespannen, want met een karakter dat zo ontzettend geliefd is kan het óf briljant óf catastrofaal worden…
Overduidelijk volgen nu enorme spoilers voor de Avengers-films van Marvel. Het is ook niet aan te raden aan deze serie te beginnen als je ooit de films nog wilt zien.

Marvel's Loki
© Disney+

De chronologisch laatste keer dat we Loki gezien hebben in de MCU (Marvel Cinematic Universe) werd hij vermoord door Thanos. De écht laatste keer dat we Loki (Tom Hiddleston, The Night Manager) zagen was tijdens een tijdreis van de Avengers waarbij Loki ineens in het bezit kwam van de ‘Tesseract’. Een heel krachtig object. Hij kan daarmee teleporteren en verdwijnt in het niets. En dat is exact waar Marvel’s Loki de serie start.

Verhaaltechnisch is dit een typische eerste aflevering. Er komt enorm veel informatie op je af als kijker, die belangrijk wordt geacht voor de rest van de serie. Al snel komen we in aanraking met de TVA, de Time Variance Authority. Een organisatie, die eruitziet als een soort art deco versie van de MIB in Men in Black (tenminste daar moest ik aan denken), die bestaat om alle mensen die morrelen aan de ‘heilige tijdlijn’ te arresteren. Met een klik op de knop interveniëren ze overal in tijd. Heden, verleden, toekomst. Rondom deze organisatie gaat het hele verhaal zich afspelen. In de organisatie van de TVA werkt Tijdagent Mobius M. Mobius (Owen Wilson, Documentary Now!). Hij is duidelijk de andere hoofdpersoon van Marvel’s Loki.

Laat ik beginnen qua acteurs met Owen Wilson die, met zijn kenmerkende droge humor en stem, meteen een erg grappig personage neerzet. De kalmte waarmee hij Loki ontvangt en totaal niet onder de indruk is van zijn ‘God’-zijn is vermakelijk om te zien. Maar de échte held van deze pilot is natuurlijk, hoe kan het ook anders, Tom Hiddleston. Vanaf de eerste zin zien we meteen waarom hij zo intens geliefd is en gemaakt is voor deze rol. Zijn mimiek, timing, lichaamstaal en scherpte zijn van een ontzettend hoog niveau. Het is een feest om naar te kijken.

Marvel's Loki
© Disney+

De dynamiek tussen de beide hoofdrolspelers werkt ontzettend goed. De onderlinge strijd is direct voelbaar, het grootste spel maar ook de vileine speldenprikjes zijn een constante kers op de taart. Iedere scène tillen ze samen naar een hoger niveau. Ook visueel, met voornamelijk de soort 'stad' waar de TVA zich bevindt, en de majestueuze muzikale ondersteuning van de aflevering zijn indrukwekkend. Maar eerlijkheidshalve is dit wel het niveau dat ik verwacht van een Marvel-serie. Ieder beetje minder zou direct een behoorlijk minpunt zijn.

De eerste aflevering van Marvel’s Loki is een genot om naar te kijken, maar is duidelijk de éérste aflevering. Dit is de start van een zes uur durende film en de proloog smaakte al naar meer.

Een 8,5!
Volg Marvel's Loki