0

Agents of S.H.I.E.L.D. - Eerste aflevering

Agent Maria Hill: What does SHIELD stand for, Agent Ward?
Grant: Strategic Homeland Intervention, Enforcement and Logistics Division.
Agent Maria Hill: And what does that mean to you?
Grant: It means someone really wanted our initials to spell out SHIELD.

Een leuke introductie voor Agents of S.H.I.E.L.D. Wat ben ik toch ontzettend blij met deze serie! Ik was al groot fan van de Marvel Studios films, films zoals Iron Man, Thor en The Avengers, en deze serie maakt het rijtje helemaal compleet. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten van de serie, maar ik ben helemaal tevreden en het is een mooie opvulling voor de tijd dat we nog moeten wachten op de nieuwe Thor film. Mocht je de films overigens niet gezien hebben dan kun je serie wel volgen. Er zitten wel wat referenties in naar de films, maar die zijn vooral leuk voor de fans, ze maken het dus niet onmogelijk om de serie te volgen zonder dat je de films hebt gezien. Ik, persoonlijk, zou je natuurlijk wel aanraden om die films als de wiedeweerga te gaan kijken, want je mist echt wat! De humor is geweldig, Coulson is geniaal, de serie is spannend, de personages zijn leuk en ik zou humor eigenlijk bijna twee keer noemen omdat ik zoveel heb gelachen tijdens deze aflevering. Ik zou hier zo een hele lijst aan geweldige quotes kunnen opsommen.

Agents of S.H.I.E.L.D. is naar het scherm vertaald door Joss Whedon, de man achter Buffy the Vampire Slayer, maar ook de man achter de The Avengers films. De serie speelt zich af na de Avengers film. Het kan wezen dat je je dan afvraagt hoe het kan dat de serie zich in het heden afspeelt terwijl Coulson (Clark Gregg) overleed in The Avengers, maar die vraag ga ik hier niet beantwoorden. Ga de eerste aflevering maar gewoon kijken en dan kom je er vrij snel nadat hij kenbaar maakt aan agent Ward dat hij nog leeft achter: “Sorry--that corner was really dark and I couldn't help myself”. Wel laat deze oplossing mij met een paar vragen achter. Elke aflevering zal een specifieke zaak behandelen, terwijl ondertussen ook een verhaallijn gespreid wordt over het gehele seizoen. In deze eerste aflevering is de zaak die ze behandelen een introductie voor de grotere verhaallijn in dit seizoen. En tijdens deze eerste aflevering draait het natuurlijk ook om Coulson die leden rekruteert voor zijn nieuwe team. Mensen die verwachten dat het team zal bestaan uit superhelden moet ik teleurstellen, alle teamleden zijn mensen zonder krachten.

In dat team zitten Grant Ward (Brett Dalton), Leo Fitz (Iain De Caestecker, Coronation Street), Jemma Simmons (Elizabeth Henstridge), Melinda May (Ming-Na Wen, ER) en Skye (Chloe Bennet, Nashville). Een speciale gastrol wordt overigens gespeeld door Cobie Smulders, als agent Maria Hill. Piloot Melinda May is het personage dat nog niet veel aan bod komt in deze aflevering. We weten slechts dat ze zich recentelijk heeft teruggetrokken tot een bureaubaantje doordat ze iets heeft meegemaakt waardoor ze geen veldwerk meer wil doen, maar komt door Coulson toch het team versterken als ‘bestuurder van de bus’. Fitz en Simmons is een enorm leuk Brits duo dat meestal FitzSimmons genoemd wordt. Ze zijn geen broer en zus, maar als je ze ziet zou ik het zo geloven als ze hadden gezegd van wel. Fitz is een sociaal ongemakkelijke ingenieur en ook hij zorgt voor een aantal grappige quotes. Simmons is een geniale biochemicus. FitzSimmons is een onafscheidelijk intelligent team. Ze kunnen chaotisch en hectisch overkomen doordat ze snel praten en de personages zullen niet alles goed meekrijgen wanneer ze met elkaar in discussie zijn, maar ze komen altijd tot goede oplossingen. Henstridge en De Caesteker zijn perfect gecast als duo.

Grant Ward is enorm goed getraind voor gevechten en spionage en werkt het best in zijn eentje. Hij is een man van weinig woorden, die zich aan het protocol houdt, hij is koel en klaar voor actie. Erg leuk is dan ook het moment dat Coulson hem een waarheidsserum toedient. Ondanks dat hij niet gewend is samen te werken is het juist een leuke toevoeging aan het toch al diverse team. Als laatste hebben we nog hacker Skye. We ontmoeten haar terwijl ze werkt voor The Rising Tide, een organisatie die S.H.I.E.L.D. wil ontmaskeren voor de gewone mens. Al snel weten Coulson en Ward haar te overtuigen dat S.H.I.E.L.D. niet de slechterik is in dit verhaal. De personages passen goed in de serie, want na één aflevering heb ik al het gevoel dat ik ze misschien eerder tegen ben gekomen in de films. Natuurlijk springt Coulson er bovenuit, maar hij had al een grote fanbase. Ik geef de serie een 9,5 omdat ik verwacht dat de rest van het seizoen nog veel beter zal zijn.
Volg Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D.
What We're Fighting For
What We're Fighting For
07x13
1
0

Reacties (14)

avatar_ELSimpatico
26 sep 2013 00:25 -
Strategic Homeland Intervention, Enforcement and Logistics Division. ben ik de enige die ziet dat dit niet overeenkomt met het plaatje rechts terwijl dit wel zo word opgenoemd in de serie en de films.
avatar_JessicaD
26 sep 2013 07:31 -
Je hebt gelijk. Wat op het plaatje staat klopt natuurlijk wel een beetje, maar in het Marvel universum in de films en serie wordt het inderdaad anders genoemd. Ik zal vanavond even kijken of ABC ook een andere poster heeft uitgebracht waar het goed op staat.
avatar_ELSimpatico
26 sep 2013 12:00 -
volgens de ABC website is dit de nieuwe poster: http://abc.go.com/shows/marvels-agents-of-shield/blogs/briefing-room/20130813-new-marvels-agents-of-shield-poster ( ps als link niet mag verwijder maar)
26 sep 2013 14:41 -
The acronym originally stood for Supreme Headquarters, International Espionage, Law-Enforcement Division. It was changed in 1991 to Strategic Hazard Intervention Espionage Logistics Directorate.
Within the various films set in the Marvel Cinematic Universe, as well as multiple animated and live-action television series, the acronym stands for Strategic Homeland Intervention, Enforcement and Logistics Division.
26 sep 2013 14:41 -
Aldus wikipedia.
26 sep 2013 15:49 -
Voor deze pilot vind ik 9,5 wel heel hoog. Je merkt goed dat de serie nieuw is en dat de acteurs nog moeten wennen aan hun rol. Zelf ben ik ook enorm fan van marvel maar vind ik dit serie voor als nog niet heel bijzonder. Geen diep verhaal, geen plottwist en een matige cliffhanger. Dit betekent niet dat de serie geen potentie heeft want dat heeft het wel. Maar met een 9,5 schep je wel meteen en grote verwachtingen en kunnen mensen wel eens teleurgesteld zijn.
avatar_JessicaD
26 sep 2013 18:05 -
@DeeWee: het punt is dat iedereen niet dezelfde standaarden/waarden heeft. Jij hebt waarschijnlijk bepaalde punten waarop jij bewust of onbewust de serie beoordeeld en daardoor komt jouw cijfer blijkbaar lager uit. Ik vind weer andere punten belangrijk of ben soepeler/hecht een andere waarde aan bepaalde punten waardoor ik deze eerste aflevering wel een 9,5 waard vind.

Het is ook maar goed dat iedereen anders is. Anders hoefde maar 1 iemand een recensie te schrijven en zou iedereen het er mee eens zijn, dat zou pas een saaie wereld zijn.

Ik vind de serie echt ontzettend geweldig en ben een groot fan, ik sta dan ook compleet achter mijn recensie. Er zullen mensen zijn die het niet met mij eens zullen zijn, maar ook genoeg die het er wel mee eens zijn. En dat is prima ;-)
avatar_JessicaD
26 sep 2013 18:06 -
@ El Simpatico: dat klopt, dat is inderdaad ook de nieuwste poster die ik kon vinden. Ik ga hem straks even aanpassen. De meeste series brengen altijd meerdere posters uit en degene die we nu/eerst hadden die is helemaal in het beginstadium naar buiten gebracht.
26 sep 2013 19:08 -
@JessicaD Ik verwijt je verder ook niks. Maar je zegt het zelf ook al nadrukkelijk dat je een enorme fan bent waardoor het soms moeilijk is om objectief naar een film/serie te kijken. En je hebt helemaal gelijk dat niet iedereen de zelfde waardes heeft.

Maar jij schrijft wel een recensie voor iedereen en dan moet jij ook rekening mee houden. Want hoe je het went of keert jij bent op moment een vertegenwoordiger voor deze serie. Daarnaast is er ook geen één film van Marvel die boven de 9 scoort zelfs niet de The Avengers en om nu al zo'n hoog cijfer te binden aan een serie met 1 aflevering vind ik wel gedurfd.

Het is geen kritiek op je recensie, vind het super dat je schrijft maar het zijn slechts tips. Als je een recensie schrijft durf dan ook de bril op te doen van de criticus.