7.5
Sam Blaauboer geeft "Mars - Eerste Seizoen" een 7.5.
Geschreven door Sam Blaauboer op 1 februari 2018.
3
0

Mars - Eerste Seizoen

Het is 2033. Mensen plannen om naar de rode gigant Mars te gaan. Een team van zes astronauten staat in Florida klaar om de eerste mensen op Mars te worden. Tijdens de afdaling naar de atmosfeer van Mars is er een storing met hun ruimteschip, de Daedalus. Ze landen 75,3 kilometer van hun geplande leefgebied. Op Aarde wordt hun voortgang gemonitord. Tijdens het verhaal in 2033 worden ‘real-life’ interviewbeelden van de bemanning en hun missiecontrole uit het jaar 2016 vermengd met het verhaal. Ook zijn er interviews met verschillende wetenschappers en ingenieurs, zoals Elon Musk, Andy Weir, Robert Zubrin en Neil de Grasse Tyson over de moeilijkheden waarmee de bemanning te maken kan krijgen tijdens een reis naar en het leven op Mars.

De National Geographic serie, nu ook te zien op Netflix, is onder andere gebaseerd op het boek “How We’ll Live on Mars” geschreven door Stephen Petranek. Het verhaal springt over en weer van 2016 naar 2033 en weer terug. Dit geeft het in mijn ogen een leerzaam effect. "Wat moet men doen, om te overleven op Mars?" Ze, de wetenschappers en ingenieurs van nu, vertellen over verschillende onderzoeken en het verhaal switcht dan ook van Docu naar Fictie. Zoals een echt Docudrama in mijn ogen hoort te zijn.
Mars
© National Geographic

De acteurs laten een goed staaltje acteerwerk zien. Zo is Ben Sawyer, commandant van de missie, (Ben Cotton, The Unseen) iemand die zijn team nooit in de steek zou laten en dat wordt dan ook goed laten zien. De andere astronauten, Hana Seung (Jihae Kim, 2B), Amelie Durand (Clémentine Poidatz, Vendeur), Robert Foucault (Sammi Rotibi, Batman v Superman: Dawn of Justice) en Marta Kamen (Anamaria Marinca, Ghost in the Shell) hebben een goede chemie wat zorgt dat jij als kijker een soort band met ze krijgt.

De mens en hun eerste vier jaar op Mars

Het verhaal gaat ook meer over hoe de mensen hun eerste vier jaar op Mars door zouden brengen. Zo laten ze stormen die op Mars waaien zien, de vreselijke kou in de nachten en de machinale fouten die kunnen ontstaan op het land van Mars. Persoonlijk vond ik dat de gebeurtenissen in het eerste seizoen erg goed waren en die spelen mooi in op waar de verschillende wetenschappers en ingenieurs van nu voor waarschuwen. En hoewel anderen zeggen dat ze het moeilijk hebben met het soepel switchen van Docu naar Fictie heb ik daar weinig moeite mee. Waar ik wel een klein puntje van kritiek heb, is de lengte van het seizoen. Misschien omdat het een Docudrama is, moesten ze het zo kort houden, maar ik had graag nog vier afleveringen gezien.

Heden en toekomst voegt een leuke factor toe.

Verder zou ik deze serie echt aanraden als je van ruimte- en fictieverhalen houdt. De combinatie van heden en toekomst voegt een leuke factor toe. Hopelijk wordt seizoen 2 net zo spectaculair als het eerste.
Volg Mars
The Shakeup
The Shakeup