Mandy Gelling-Potharst geeft "Mare of Easttown - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 13 juni 2021.
7
0

Mare of Easttown - Seizoen 1

Van HBO wisten we al een tijd dat ze echte kwaliteitsseries kunnen maken, Mare of Easttown is weer een absolute topper.

Zeven afleveringen van ongeveer een uur lang kun je kijken naar een fantastische serie die nergens verveelt of vragen oproept. Het einde is er één om in de analen bij te schrijven. Hebben de makers heel goed gekeken naar Britse en Scandinavische series? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat de miniserie Mare of Easttown een uitstekende televisieserie is die niet onderdoet voor series als Unforgotten of Forbrydelsen.

De hoofdrolspeelster Mare Sheehan is overtuigend gespeeld door Kate Winslet (Mildred Pierce). Ze maakt van Mare een levensechte politieagente uit een kleine stad die verscheurd wordt door de dood van haar zoon en het feit dat ze al een jaar lang zoekt naar een vermist meisje. Haar familie lijkt volledig gebroken, maar zo disfunctioneel zijn ze niet. Aan de oppervlakte lijken ze hopeloos verdeelt en ook elkaar niet echt aardig te vinden. Maar als je iets dieper graaft zie je veel meer liefde en saamhorigheid.

Mare: I always imagined I’d be a cop. It’s the life around me I didn’t expect to fall apart so spectacularly.

Mare woont met dochter Siobhan (Angourie Rice, Nowhere Boys), haar kleinzoon en - uit noodzaak - haar moeder Helen Fahey (Jean Smart, Legion) in hetzelfde huis. Geen opsmuk, geen wilde achtervolgingen. Geen beeldschone acteurs die door het beeld rennen, maar ‘echte karakters, die ook wel eens een ‘badhairday’ hebben, of met het verkeerde been uit bed zijn gestapt. Mare of Easttown lijkt zo uit het leven gegrepen en weet te boeien van het begin tot het eind.

Mare of Easttown
© HBO Max

Helen: My God, Marianne. I don't even know what the hell to say. Oh, wait. It just came to me. That was stupid! Goddamned idiotic! You're a complete smack the ass for doin' that!

Eigenlijk mag deze serie niet ontbreken in je lijst, want HBO heeft het weer geflikt om gewoonweg een goede serie te maken. Verplichte kost dus voor de echte serieliefhebber. Kate Winslet doet het uitstekend als Mare. Op haar acteerwerk valt weinig aan te merken. Maar haar moeder Helen is degene die in mijn ogen de show steelt. Haar oneliners zijn keer op keer raak en haar conversaties met Mare een hoogtepunt in elke aflevering.

Als Mare langzaam in het moeras lijkt weg te zinken is daar Helen die stiekem toch een reddingslijn uitgooit. Haar nuchterheid en kijk op het leven zijn een verademing. Ook de rest van de cast doet het meer dan uitstekend. Het lijkt alsof iedereen in het stadje Easttown ook over alles een mening heeft. Je ontkomt niet aan de vooroordelen en de loerende ogen van de mensen in de stad. Iedereen kent elkaar en dat maakt het werk voor Mare er niet makkelijker op.

Het plot is eigenlijk niet heel bijzonder, maar de manier waarop het wordt uitgespeeld, inclusief het prachtige einde, maakt van Mare of Easttown een kleine parel, net als The Night Of. Er werd door HBO direct gemeld dat het een miniserie was en dat is prima; het verhaal van Mare is eigenlijk wel verteld. Bedenker Brad Ingelsby vertelde dat er geen mysterie meer is voor Mare om op te lossen, dus voor nu is Mare of Easttown over. Maar zeg nooit nooit; de kijkcijfers waren de beste die HBO en HBO Max in tijden hebben gehad.

Ik geef negen punten aan een heerlijke serie die je vanaf de eerste tien minuten meeneemt in de slow cooker die het leven van Mare is.
Volg Mare of Easttown
Sacrament