7.5
anonymous geeft "Marco Polo - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 25 december 2014.
0
0

Marco Polo - Seizoen 1

Veel mensen weten wel dat de Grieken en Romeinen een belangrijke stempel hebben gedrukt op de wereldgeschiedenis. Van volken als de Macedoniërs (Alexander de Grote) of de Mongolen (Dzjengis Kahn) is dat een stuk minder bekend. Dzjengis Kahn, die bekend stond om zijn wreedheid, was een Mongoolse vorst en veroveraar die het op één na grootste rijk uit de wereldgeschiedenis bij elkaar sprokkelde. Voor zijn kleinzoon Koeblai Khan, nog steeds heerser over een gigantisch rijk, werkte een Venetiaanse handelaar en ontdekkingsreiziger genaamd Marco Polo. Hij werd beroemd omdat hij zijn verhaal over wat hij meemaakte op zijn reizen beschreef in het boek 'de wonderen van de Oriënt'. Sinds vorige week is op Netflix een 10-delige serie te bekijken over diezelfde Marco Polo.

Met Marco Polo zelf maken we in de serie kennis terwijl hij op een dak in het Venetië van de dertiende eeuw over de haven uitkijkt. Pas later begrijpen we dat hij wacht op zijn vader en oom, handelaars en ontdekkingsreizigers. Als zijn vader en oom de haven van Venetië aandoen en daarna ook al weer snel vertrekken, besluit Marco dat het tijd is om met hen mee te gaan. Na jaren van omzwervingen komen de mannen terecht op de zijderoute. Een middeleeuwse handelsroute van duizenden kilometers lang. Samen met zijn vader en oom gaat Marco na drie jaar reizen op audiëntie bij de machtige heerser van Mongolië; de Kahn. De man is onder de indruk van Marco. Als zijn vader Marco aanbiedt in ruil voor toegang tot de handelsroute, hapt de Kahn toe en bevindt Marco zich ineens aan het Mongoolse hof. Tussen de traditionele Mongolen, maar ook jongemannen en -vrouwen uit het hele rijk die aan het hof van de Khan leven. Marco wordt getraind door de mannen van de Kahn, valt voor een prinses, vecht mee in de oorlogen van de vorst en redt zijn vader van een zekere dood.

Wat vanaf de eerste aflevering zichtbaar wordt, is dat Netflix veel geld heeft gestoken in deze serie. Er wordt gediscussieerd of dit misschien te maken heeft met het verlangen van Netflix om ook actief te worden op de Aziatische markt. Los van eventuele commerciële belangen, heeft het investeren in deze serie in ieder geval als resultaat dat de kwaliteit hoog is. De makers zelf hebben het over een tien afleveringen durende speelfilm. Er zijn inderdaad films gemaakt van een stuk mindere kwaliteit. De decors zijn groots en meeslepend en de serie in zijn geheel is een lust voor het oog. De acteurs hoewel onbekend, zetten geloofwaardige karakters neer en er wordt de tijd genomen een verhaal neer te zetten met aantrekkelijke karakters. Zo komt het complexe karakter van de Kahn in de loop van de afleveringen tot leven. Behalve de hoofdrol zijn er ook de nodige interessante bijrollen. Mijn persoonlijke favoriet is de blinde Kung Fu meester die Marco introduceert met de regels van het hof. Omdat Netflix fors heeft geïnvesteerd en de kritieken overwegend positief zijn schat ik zo in dat wij de komende jaren nog niet af zijn van Marco Polo. Gelukkig maar. De serie krijgt wat mij betreft een dikke voldoende en ik ben benieuwd naar het tweede seizoen.
Volg Marco Polo
The Fellowship
The Fellowship