7.5
Ron Schoonwater geeft "Marcella - Seizoen 3" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 11 januari 2021.
2
1

Marcella - Seizoen 3

Het begin van dit seizoen is behoorlijk standaard. Marcella is undercover bij een gezin met maffia trekjes. Haar psychische problemen lijken onderdrukt. Het gevolg is dat ze met succes de vriendin van een van de verdachten kan spelen. Wanneer deze in haar bijzijn vermoord wordt volgt een kat en muisspel met de familie. Haar charme zorgt ervoor dat ze de mannen om haar vinger weet te winden. Het probleem is dat de grote baas, de moeder van de twee zonen, Marcella niet vertrouwd.

Het levert een psychologisch drama op die we kennen van de eerdere seizoenen van Marcella.

Pas tijdens de derde aflevering begint het spel echt. Dan blijkt dat Marcella gevolgd wordt door iemand die heel veel van haar privé problemen weet. Ze wordt geconfronteerd met haar eigen verleden. Gevolg is dat haar black-outs terugkeren. De angst om ontdekt te worden groeit met elke ontdekking die Marcella doet. Haar onvermogen om de achtervolger te vinden zorgen ervoor dat Marcella als haar alter ego dingen doet die niet door de politie beugel kunnen. Agressie en wanhoop nemen het over van het in het begin zo zeker overkomende Marcella.

Marcella
© ITV

Het verhaal volgt in de eerste twee afleveringen gewoon een standaard detective. Heel even lijkt het erop dat dit seizoen niet boven de middelmaat uit zal komen. Gelukkig wordt dat naarmate de afleveringen volgen beter. Pas in het midden van dit seizoen komen we te weten waarom Marcella in de huidige situatie verzeild is geraakt. Dan wordt ook duidelijk hoe ze haar psychische gebreken heeft weten op te vangen. De strijd tussen Marcella en haar alter ego worden echter steeds meer in haarzelf uitgevochten. Het levert een psychologisch drama op die we kennen van de eerdere seizoenen van Marcella.

Pas tijdens de derde aflevering begint het spel echt.

Dit seizoen is niet het beste seizoen. Het privéleven en de persoonlijke strijd van Marcella maakten die eerste twee seizoen zo sterk. Juist dit gegeven blijft dit seizoen grotendeels achterwege. Het tweede deel van dit seizoen is wel sterker. Mede omdat de innerlijke strijd van Marcella steeds groter wordt. Bovendien worden de andere hoofdrolspelers steeds meer in hun rol gedrukt. Ook bij hen speelt veel meer dan op het eerste gezicht leek. De psyche en hun gemoedstoestand worden een steeds belangrijker onderdeel van het verhaal. Een leuke twist is de uitkomst op het einde. Elke westernliefhebber zal het uiteindelijke plot herkennen.

Daarna nemen we afscheid van Marcella. Het einde laat enige ruimte voor een vervolg, maar als ik eerlijk ben hoeft dit niet meer voor mij. De eerste twee seizoen waren briljant. Dit seizoen groeit van oké naar prima. Het wordt tijd voor iets anders. Actrice Anna Friehl (Marcella) heeft het volgens mij druk genoeg.
Volg Marcella
Episode 8
Episode 8