8
Peter Rotthier geeft "Manifest - Seizoen 1 (dvd)" een 8.
Geschreven door Peter Rotthier op 4 Maart 2020.
8
0

Manifest - Seizoen 1 (dvd)

Wanneer je de korte inhoud van de serie Manifest doorleest, ga je onmiddellijk aan de serie Lost denken. Het gegeven van een vliegreis van enkele uren, die uitmondt in een landing vijf jaar later, werpt al onmiddellijk heel wat mysterie op. De vraag is natuurlijk of Manifest een derivaat is van Lost of dat deze serie zijn eigen weg opgaat.

Centraal in deze serie staat de familie Stone waarvan enkele leden vrijwillig een latere vlucht nemen, wanneer blijkt dat er een dubbele boeking is heeft plaatsgevonden voor de geplande vlucht van de familie. Terwijl een deel van de familie netjes drie uren na het vertrek landt, is er iets mis met het vliegtuig waarin de rest van de familie zit. Uiteindelijk landt dat vliegtuig ook, maar deze vlucht wordt opgewacht door de FBI en enkele hulpdiensten. Hun vliegtuig blijkt geen drie uur onderweg geweest te zijn, maar vijf jaar. De inzittenden zijn echter geen vijf jaar ouder geworden en iedereen wil dan ook weten wat er met hen gebeurd is.

Manifest

Voor de familie Stone zijn de gebeurtenissen ook zeer ingrijpend. De opsplitsing van de familie zorgt er voor dat het leven van de betrokkenen anders gelopen is dan gepland. De vermisten werden dood gewaand en de andere familieleden gingen verder met hun leven. Zo loopt een van de hoofdpersonages haar huwelijk mis, een tweeling blijkt plots vijf jaar in leeftijd te verschillen en een van de familieleden is in die vijf jaar ook effectief overleden. Na een tijdje ondervinden de teruggekeerden dat ze geregeld toekomstvisioenen krijgen. Een nieuw gegeven waarmee de scenaristen volop kunnen spelen.

Wie het totaalplaatje van het eerste seizoen van Manifest bekijkt, zal dan ook vlug doorhebben dat Manifest zijn eigen weg gaat. Vergelijkingen met andere series die in dezelfde pot grabbelen zullen er altijd zijn, maar de uitwerking die de gebeurtenissen hebben op de verschillende personages is vrij origineel te noemen. De makers hebben trouwens veel aandacht voor die personages, wat soms de vaart uit de serie haalt. Toch blijkt alles zijn nut te hebben om dit verhaal te vertellen, hoewel je als kijkers aan het eind van het eerste seizoen nog heel wat vragen zal hebben.

Gelukkig komt er een tweede seizoen, waarin misschien heel wat vragen beantwoord zullen worden. Toch wordt ook dat weer afwachten, want als een serie zoals Manifest goed blijft scoren, is dat voor de schrijvers alleen maar een goede reden om nog meer mysteries in de strijd te gooien om zo het verhaal te rekken. Zo lang het niveau daar niet onder gaat lijden, is dat geen probleem en zal Manifest zeker zijn kijkers kunnen vasthouden. Wat betreft de dvd's; jammer alweer dat de makers het niet nodig vonden om de fans van de serie extra te verwennen met enkele extra's.
Volg Manifest
Final Boarding
Final Boarding