7.5
Ron Schoonwater geeft "Manhunt (2019) - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 13 juni 2019.
1
0

Manhunt (2019) - Seizoen 1

Een sobere, degelijke serie over het waargebeurde verhaal van hoofdinspecteur Colin Sutton die de moorden onderzoekt van Amélie Delagrange, Milly Dowler en Marsha McDonnell. Het verhaal is gebaseerd op de memoires van Colin Sutton zelf.

Het spel van Martin Clunes is een van de hoogtepunten van de serie.

De hoofdrol wordt opvallend genoeg vertolkt door Martin Clunes. Martin is vooral bekend van komische series als Men Behaving Badly, Reggie Perrin en Doc Martin. In deze rol laat Martin zien dat hij een serieuze rol prima aan kan. De ietwat sullige, maar volhardende hoofdinspecteur wordt met verve vorm gegeven. Het spel van Martin Clunes is een van de hoogtepunten van de serie.

Manhunt (2019) gaat over het onderzoek van de politie naar de drie moorden. Het verhaal gaat niet zozeer over de moorden zelf of hoe de moordenaar tot zijn daad is gekomen. Hoofdinspecteur Sutton mag de moorden onderzoeken, maar de weerstand bij zijn collega's is groot. De keuzes van Colin worden regelmatig kritisch benaderd. Zijn methode is dan ook onorthodox. Vaak op gevoel of op basis van weinig aanknopingspunten houdt hij vast aan een bepaalde route. De hoofdinspecteur lijkt weinig op te hebben met meningen van anderen en kiest zijn eigen weg. Of het nu veel werk kost of niet. Dat frustreert collega's, maar ook zijn thuisfront.

Manhunt (2019)
© ITV

Manhunt is een prima serie voor liefhebbers van het genre.

Zijn vrouw Louise (Claudie Blakely, Lark Rise To Candleford) heeft te maken gehad met een van de eerste moorden van de dader. Het politiebureau waar zij werkt heeft echter een dader op het oog die iemand anders is dan de hoofdverdachte van Colin. De soms onbehouwen vasthoudendheid en tactische keuzes van Colin brengen haar in de problemen op haar werk. Dit levert natuurlijk spanningen op tussen Colin en Louise.

Opvallend, omdat het verhaal van Colin Sutton zelf afkomstig is, is dat Colin neergezet wordt als een ietwat sullig ogende politieagent. Een man die nogal onhandig is in de omgang met anderen. Wanneer zijn methode echter vruchten af lijkt te werpen wordt de acceptatie in zijn team groter. Het levert een goed inzicht op in hoe de politie te werk is gegaan. Niet altijd zo glamoureus als in andere fictieve series. Wel speelt net als in andere detective series geluk, toeval en eigenzinnigheid een grote rol. Feit en fictie blijken toch niet zover uit elkaar te liggen.

Manhunt (2019) is een prima serie voor liefhebbers van het genre. Het feit dat men dit verhaal in drie afleveringen weet te vertellen zonder dat het gehaast voelt is een kunst op zich. Beeldvoering en de uitmuntende kwaliteit van Brits acteertalent zorgen ervoor dat Manhunt (2019) zich kan meten met andere genre genoten. Laten we het omschrijven als kort, maar krachtig.
Volg Manhunt (2019)
Episode 4
Episode 4