5
Helgoned geeft "Man from Atlantis - Complete serie" een 5.
Geschreven door Helgoned op 27 januari 2014.
0
0

Man from Atlantis - Complete serie

Man from Atlantis is een sciencefiction serie van NBC uit 1977 over Mark Harris (Patrick Duffy uit Dallas) die aanspoelt op een strand in Californië en op sterven na dood is. Dokter Elizabeth Merrill (Belinda Montgomery, Miami Vice, Doogie Howser M.D.) weet hem te redden, doordat ze ontdekt dat hij niet lang uit het water kan leven. Mark Harris heeft zelf geen idee waar hij vandaan komt omdat hij zijn geheugen kwijt is. Dokter Merrill vermoedt dat hij wel eens de laatste afstammeling van het verloren continent Atlantis zou kunnen zijn. Hij heeft vliezen tussen zijn vingers en de dokter ontdekt ook het nodige over zijn capaciteiten. Hij is zeer sterk, zwemt razendsnel, kan ademhalen onder water en is bestand tegen grote drukverschillen onder water. Mark Harris en dokter Merrill raken bevriend en hij besluit te gaan werken voor haar organisatie, de Organisatie voor Oceanisch Onderzoek. In een speciale onderzeeër speuren ze de oceanen af en zo hoopt Mark Harris meer te ontdekken over zijn afkomst.

De serie startte met maar liefst vier pilotfilms in de periode maart tot juni 1977. Dat was in die jaren niet ongebruikelijk, ook andere bekende series als The Love Boat en The Six Million Dollar Man kenden meerdere pilotfilms. Deze vier films waren goed geschreven en er werd daarin tijd genomen om de personages goed uit te werken. In deze films moet het team onder andere ten strijde trekken tegen de maniakale wetenschapper Schubert (Victor Buono, Batman) en een NASA capsule uit de zeediepte bergen waarbij men dan geheimzinnig buitenaards leven tegenkomt. De films zijn goed verzorgd, kennen redelijk goede speciale effecten en hebben als thema op de achtergrond steeds de zoektocht van Mark Harris naar zijn verleden. De vierde pilotfilm The Disappearances was het best bekeken programma van die week en NBC plaatste vervolgens een opdracht voor het maken van een wekelijkse televisieserie.

In september 1977 gaat de televisieserie van start. De meeste personages uit de pilotfilms komen in de serie terug, waarbij ook de schurk Schubert terugkeert. De televisieserie was helaas veel minder van kwaliteit en die kwaliteit daalde ook nog eens fors met het verloop van het seizoen. De verhalen werden steeds absurder en de scripts kenden weinig diepgang of aandacht voor de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Zo moest de man van Atlantis een lek in de oceaan dichten, werd naar een ander universum getransporteerd, moest vechten met zeemonsters en belandde zelfs in een aflevering in het wilde westen. Na dertien afleveringen was het terecht over en uit voor de serie. Dat betekende voor hoofdrolspeler Patrick Duffy wel dat hij beschikbaar was voor de serie Dallas en zijn grote wereldwijde doorbraak. Na die doorbraak kreeg Man from Atlantis hernieuwde aandacht en werd aan diverse landen verkocht.

Voor liefhebbers van jaren zeventig sciencefiction zijn alleen de vier pilotfilms goed kijkvoer. De daaropvolgende televisieserie haalt Man from Atlantis helaas helemaal naar beneden en zorgt ervoor dat het geen aanrader is. De slechte ongeïnspireerde televisiescripts betekenden de doodsteek voor een interessant gegeven dat een veelbelovende start kende. Daar veranderen gastrollen van basketballer Kareem Abdul-Jabbar, Pernell Roberts (Bonanza) en Pat Morita (uit de film The Karate Kid) helemaal niets aan.
Volg Man from Atlantis
Deadly Carnival
Deadly Carnival