Pascal Jans geeft "Man vs Bee - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Pascal Jans op 18 juli 2022.
6
0

Man vs Bee - Seizoen 1

Een klunzige huisoppas die mag verblijven in een hypermodern huis en vergezeld wordt door een volhardende bij. Man vs Bee heeft voldoende ingrediënten voor een vermakelijk en komisch tussendoortje.

Trevor Bingley (Rowan Atkinson, Mr. Bean) heeft sinds kort een nieuwe baan bij House Sitters Deluxe. Het leven lacht hem eindelijk toe, want hij mag meteen aan de slag als huisoppas voor de familie Kolstad-Bergenbatten. Deze familie bezit een hypermodern huis en vinden het wel zo prettig als ze hun kostbare woning in veilige handen kunnen achterlaten als ze een tijdje op vakantie gaan.

Trevor heeft het prima naar zijn zin en kan zich geen betere en mooiere eerste klus wensen. Het enige waar hij even aan moet wennen is het aantal smart oplossingen dat het huis te bieden heeft. Zo zijn de keukenkasten te openen met één simpele handbeweging, is de kraan te bedienen met eveneens een aantal handbewegingen en is het huis voorzien van een beveiligingssysteem die met twee codes te bedienen is. Gelukkig hoeft Trevor niet alles te onthouden, want de familie is zo aardig geweest om een uitgebreide handleiding achter te laten. Het huis is van alle gemakken voorzien dus wat kan er nu eigenlijk nog misgaan?

Door toedoen van deze bij wordt het verblijf voor Trevor een ware hel en is hij er gloeiend bij

In het voorgaande gedeelte ben ik vergeten te vermelden dat Trevor niet als enige in het huis verblijft. Samen met zijn aankomst bij het huis is er een bij het huis ingeslopen. Door toedoen van deze bij wordt het verblijf voor Trevor een ware hel en is hij er gloeiend bij. Wellicht zijn enkele voorbeelden op zijn plaats. Trevor zit heerlijk te genieten van yoghurt als ontbijt en smeert het per ongeluk op zijn sok tijdens het weg proberen te jagen van de bij. Vervolgens baant de bij zich een weg vanaf de sok richting de broekspijp. Net op dat moment belt de politie aan en de scène die volgt is één van de vele hilarische momenten die deze serie te bieden heeft. Trevor staat de agent keurig te woord en haalt ondertussen de gekste fratsen uit vanwege de bij die in zijn broek bivakkeert. Alle pogingen die Trevor onderneemt om de bij te vangen resulteren voornamelijk in rampzalige gevolgen voor het huis of de huishond Cupcake.

Waar ik persoonlijk van geniet is het geklungel van Trevor met de moderne apparatuur. Hij probeert met allerlei zwaaibewegingen een keukenkastje te openen, maar het lukt hem gewoon niet. Hij wordt er zo moedeloos van dat hij in elkaar gezakt naar de grond gaat en met de handen op zijn hoofd gaat zitten waarbij vervolgens een keukenkastje opengaat. In plaats van dat hij gaat uitzoeken hoe dit hem is gelukt gaat Trevor de rest van de serie een keukenkastje proberen te openen met de handen op zijn hoofd.

De beveiligingscodes van het huis zijn gebaseerd op jaren waarin fictieve veldslagen hebben plaatsgevonden. Bijvoorbeeld: om te open is 1748, veldslag bij Friswilhelden en te sluiten is 1513, veldslag bij Bulhornbører. Volgens de eigenaar zijn dat gemakkelijke geheugensteuntjes voor de codes. Maar Trevor heeft moeite deze te onthouden en toetst al snel te vaak de verkeerde code in. Gelukkig beschikt het systeem over een back-up, het systeem kan reageren op stemherkenning van de eigenaresse. Trevor zet vervolgens zijn mooiste vrouwelijke stem op om de beveiligingscode te roepen.

Rowan Atkinson zullen de meeste mensen kennen van zijn iconische vertolking als Mr. Bean. Hij wordt altijd geroemd om zijn onnavolgbare mimiek en bijbehorende malle bewegingen. Hij laat komedie er zo eenvoudig uitzien terwijl het ontzettend moeilijk is om mensen echt te laten lachen. Ik denk dat geen enkele andere acteur met deze beperkte middelen zo’n vermakelijke serie kan creëren. Zet een willekeurig ander persoon in een huis met een vervelende bij om zich heen en iedereen zou denken waar je nu eigenlijk naar zit te kijken, maar bij Rowan Atkinson heb ik dat gevoel niet en dat is een gave. Zonder Rowan Atkinson heeft de serie ook weinig om het lijf.

Man vs Bee

Een uiterst vermakelijk tussendoortje voor als je in de stemming bent om iets luchtigs te kijken

Ik heb het idee dat de makers van deze serie in eerste instantie een film in gedachten hadden als je kijkt naar de speelduur en het verloop van de serie. In totaal bedraagt de speelduur iets meer dan anderhalf uur en deze speelduur is verdeeld over negen afleveringen. Daarnaast lopen de afleveringen naadloos in elkaar over en als je het eerste seizoen in één keer zou kijken zal het aanvoelen als een film. De keuze om er een serie van te maken pakt goed uit, want ik weet niet of je volle zalen zou trekken met een concept als deze in de vorm van een film.

Is het de beste comedyserie die je ooit hebt gezien? Waarschijnlijk niet, maar het neemt niet weg dat het een uiterst vermakelijk tussendoortje is voor als je in de stemming bent om iets luchtigs te kijken.
Volg Man vs Bee
Chapter 9
Chapter 9