7
anonymous geeft "Mammon - Seizoen 2 (DVD)" een 7.
Geschreven door anonymous op 15 Maart 2017.
0
0

Mammon - Seizoen 2 (DVD)

Politiek, macht en media. En dat in een Scandinavische setting. Origineel is het al lang niet meer. Maar het blijft goed. Zonder echt vernieuwend te zijn, kunnen ze daar in het verre Noorden verdomd goede krimiseries maken. En ook dit tweede seizoen van Mammon mag er best wel wezen. Al is het geen topper binnen de Scandinavische kwaliteit die we gewoon zijn. Maar we zijn natuurlijk wel erg verwend geweest door de tv-makers uit het Noorden, dus moeten we misschien niet al te streng zijn.

Filmisch is er weinig aan te merken op Mammon 2. Scherpe beelden, mooie shots, dynamische overgangen, enz. Kortom, pure kwaliteit. Van het verhaal had ik echter iets meer verwacht. De eerste aflevering begint dan ook veelbelovend. En ook al is het geen origineel uitgangspunt, toch ben je bereid alles op te geven om meteen de tweede aflevering te zien. Maar die laat je een beetje op je honger zitten.

Ondanks de snelheid die in de beelden en dialogen zit, komt het verhaal traag op gang. Meer nog, ik miste zelfs een beetje een echt verhaal. Soms was het meer een opeenvolging van gewelddadige feiten in plaats van echt inhoud te geven aan het verhaal. Het leverde zeker spanning op en gaf zelfs de zin om verder te kijken, maar wat meer ‘inhoudelijke’ spanning, zoals we dat gewoon zijn bij de Scandinavische kwaliteit, had ik wel fijn gevonden.

De acteerprestaties zijn zeker ok. Jon Oigarden (Fuck Up) zet wederom een goede Peter Veras neer. Al bevat het personage op zich weinig diepgang. Net als de andere personages die soms wat clichématig naar voren worden geschoven. Zo komt Ellen (Laura Christensen – Midsommer) wel heel erg ‘uit de boekjes’. De typische carrièrevrouw die haar topfunctie rustig combineert met het opvoeden van haar dochtertje en bij het tussendoor verliezen van haar man geen emoties toont, we hebben het er wel mee gehad.

Kortom, het is een beetje clean allemaal, maar toch bevat Mammon 2 wel de nodige spanning om gedurende enkele avonden lekker in je zetel weg te zakken. Binnen het Scandinavische gamma scoort deze serie iets minder goed, maar wanneer je Mammon vergelijkt met de gemiddelde serie van eigen bodem, zit je zeker nog op niveau. Gewoon kijken dus.
Volg Mammon
Tree of Knowledge
Tree of Knowledge