8.5
Christophe Vermaelen geeft "Made in Jersey - seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 18 Maart 2017.
1
0

Made in Jersey - seizoen 1

Veel negatiefs valt er niet te vertellen over de pilot van Made in Jersey, behalve misschien dat je als kijker even het gevoel krijgt zomaar ergens middenin het seizoen terecht te komen. Laat je daar echter niet door afschrikken, want het loont de moeite om de wondere wereld van Martina Garetti (Janet Montgomery, Salem) te leren kennen. Het kostte me welgeteld drie afleveringen om fan te worden van de sympathieke Martina, van haar levenslustige familieleden en van haar collega’s bij het prestigieuze advocatenkantoor Stark. Dit kantoor staat onder leiding van Donovan Stark (Kyle MacLachlan, Twin Peaks). De beroemde acteur is zeker een pluspunt voor de serie, want zoals altijd is de vertolking van MacLachlan ook in deze serie groots. Zonder noemenswaardige schermtijd geeft hij Stark een warme persoonlijkheid en een zelfverzekerde uitstraling mee.

zoals altijd is de vertolking van MacLachlan ook in deze serie groots

Hoewel elke aflevering apart kan worden bekeken, zijn er toch een aantal zaken die als een rode draad doorheen de verhalen lopen. Zoals het feit dat Martina voor de openbare aanklager werkte, alvorens de overstap te maken naar een rijkelijk betaalde job in de privé. Omdat ze ook op haar vorige werkplek geliefd was, behield ze haar goede connecties bij de overheid, één daarvan is haar ex-vriendje. Martina ’s twee oudere zussen én vooral haar mama (Donna Murphy, Resurrection) spelen allemaal regelmatig een rol in de afleveringen, meer dan de mannen in haar familie. Ook het feit dat Martina uit een arbeidersfamilie afkomstig is en als enige van haar gezin naar de universiteit ging komt vaak ter sprake. Haar hele familie is trots op haar, iets wat ze vooral laten blijken met hun goedbedoelde plagerij.
Made in Jersey
© CBS

Dat ik deze serie een relatief hoge score toeken, heeft ook veel te maken met de feelgood factor. Die is zeer sterk aanwezig. Niet alleen Martina en haar leuke familie, maar ook haar knappe collega Nolan Adams (Kristoffer Polaha, Life unexpected) en de sluwe detective River ‘Riv’ Brody (Felix Solis, NYC 22) dragen een positieve levensfilosofie uit. Het is overigens vaak het speurwerk van Riv dat moeilijke rechtszaken in het voordeel van advocatenkantoor Stark beslecht, een feit waar ook Donovan Stark zelf niet zomaar aan voorbijgaat. Voor de fans van The good wife; River Brody vervult dus een beetje dezelfde rol als Kalinda in die andere, met veel hogere kijkcijfers beloonde advocatenserie.

Het enige spijtige aan Made in Jersey is dat de serie slechts acht afleveringen telt.

Het enige spijtige aan Made in Jersey is dat de serie slechts acht afleveringen telt. Om een, wat mij betreft, onverklaarbare reden werd al na twee afleveringen beslist om de serie op te doeken. Een gemiste kans vind ik, want laat dat nu net het punt zijn waarop de karakters en verhaallijnen aan kracht winnen. Je bent nog maar pas van Martina Garetti gaan houden, als je al moet beginnen afscheid nemen.

Mede omdat dit soort ontspannende, feelgood series mijn grootste guilty pleasure uitmaken, geef ik Made in Jersey een 8,5 score.
Volg Made in Jersey
Ridgewell