7.5
Leoni Jansen geeft "Madam Secretary - Eerste aflevering" een 7.5.
Geschreven door Leoni Jansen op 26 september 2014.
2
0

Madam Secretary - Eerste aflevering

Het begint met een ontvoering in het Midden Oosten om vervolgens over te schakelen naar een universiteit in Amerika waar een geschiedenis professor haar lezing afsluit. Hoe deze twee scenes met elkaar verbonden zijn is onduidelijk maar ze hebben wel meteen mijn aandacht te pakken. En bij een eerste aflevering is dat wel het doel natuurlijk, maar weten ze me 44 minuten lang te bekoren?

Nadat de minister van buitenlandse zaken om komt bij een vliegtuig ongeluk wordt Elizabeth McCord (Téa Leoni, Deep Impact) door de president gevraagd om de nieuwe Secretary of State te worden. Voordat ze ging doceren was Elizabeth werkzaam bij de CIA, de president heeft haar destijds gerekruteerd. ’I believe I can affect real change in the world, I want you to help me do that’. Elizabeth kan het aanbod natuurlijk niet weigeren.

Na een paar weken in haar nieuwe baan krijgt Elizabeth te horen dat er twee jongens ontvoerd zijn in Syrië. Op haar eigen wijze zorgt ze ervoor dat de jongens uiteindelijk weer thuis komen. Ze maakt hierbij gebruik van haar contacten bij de CIA en buitenlandse soortgelijke organisaties. Maar dat gaat uiteraard niet zonder een paar collega’s in het Witte Huis tegen de haren in te strijken.

Er komen ook een paar gebruikelijke clichés langs. De Chief of Staff, Russell Jackson (Zeljko Ivanek, Damages) had liever een ander als minister gehad en probeert Elizabeth tegen te werken. Manlief Henry (Tim Daly, Private Practice) steunt Elizabeth terwijl ze worstelt met de combinatie tussen werk en privé. Hierdoor lijkt de serie af te stevenen op hetzelfde lot als Commander in Chief.

Het einde van de eerste aflevering maakt het dan weer helemaal goed door een tipje op te lichten van het onderwerp van de rest van het seizoen. Een van Elizabeths vrienden, en een voormalige CIA collega, komt om bij een ‘ongeluk’. Kort daarvoor kwam hij langs om zijn verdenkingen over de ware toedracht van het ongeluk van de vorige minister te delen. Elizabeth gelooft dan ook niet dat het een ongeluk was.

Voordat ik ging kijken was ik sceptisch over deze serie, wat ging het worden? Een serie over hoe moeilijk het is als vrouw in een machtige baan wordt al snel saai. Een serie over complottheorieën en machtsspelletjes op wereldwijd niveau, waarbij de hoofdpersoon toevallig vrouw is, heeft meer kans van slagen. Ik ben een binge kijker dus ik wacht op de rest van het seizoen, maar Madam Secretary blijft voorlopig in elk geval op het lijstje staan.
Volg Madam Secretary
Leaving the Station
Leaving the Station