8
Helgoned geeft "Mad Men - Seizoen 5" een 8.
Geschreven door Helgoned op 21 juni 2013.
0
0

Mad Men - Seizoen 5

Mad Men is één van de weinige moderne series over de jaren zestig die succesvol is. Het mooi vormgegeven Pan Am slaagde niet en ook de recente serie Vegas was geen lang leven beschoren. Hoe anders vergaat het Mad Men van de Amerikaanse kabelzender AMC. De serie is succesvol vanaf het eerste seizoen en de kijkcijfers zijn met de jaren alleen maar blijven stijgen.

Mad Men gaat over een fictief marketingbedrijf Sterling Cooper aan Madison Avenue (vandaar ‘Mad Men’) in New York. De serie is bedacht door Matthew Weiner, een schrijver voor series als Becker en The Sopranos, waarvoor hij ook producent was. Centraal in de serie staat de oprichter van Sterling Cooper, Don Draper. Zijn werk en privéleven zijn de belangrijkste ingrediënten voor de meeste afleveringen. Zijn medepartners zijn de naamgevers van de onderneming: Roger Sterling en Bertram Cooper. De belangrijkste vrouwen bij Sterling Cooper zijn Peggy Olson, reclameschrijfster, en Joan Harris office manager en hoofd van de secretaresses. De vrouwen in het leven van Don zijn Betty Francis, zijn ex-vrouw en moeder van zijn drie kinderen en Megan Draper vanaf dit seizoen de echtgenote van Don.

Dit vijfde seizoen start halverwege het jaar 1966 en hoofdpersoon Don is net opnieuw getrouwd. Het seizoen begint met een dubbele aflevering, als Don veertig wordt en Megan een verrassingsfeestje voor hem organiseert. Tijdens dat feestje zingt Megan de song ‘Zou Bisou Bisou’ voor hem op een sensuele manier, maar Don is niet onder de indruk. Ten eerste is Don nog steeds ontevreden, een thema dat een groot deel van het seizoen terugkomt en ten tweede komt de generatiekloof terug in veel afleveringen. Deze generatiekloof komt bijvoorbeeld naar voren als het marketingbureau bezig is met een campagne voor Heinz. Er zijn ideeën om The Rolling Stones te benaderen voor de Heinz campagne, maar niet iedereen is daarvoor te porren.

De kracht van Mad Men zit in de prachtige decors, authentieke locaties en goed geschreven scripts. De afleveringen kosten dan ook een paar miljoen dollar per stuk om te maken. Er wordt veel tijd genomen voor de gebeurtenissen in de afleveringen en dat is redelijk uniek voor Amerikaanse series. Sommige kijkers zullen de serie daarom misschien te langzaam vinden, voor mij zit daarin juist de kracht van deze serie. De nadruk ligt op de kwaliteit van de verhalen en minder op scoren door sensationele ontwikkelingen. Het is mooi om de tijdgeest van de jaren zestig te volgen in deze serie (seizoen één begon in maart 1960) en de makers proberen zo getrouw mogelijk aan ware gebeurtenissen te blijven. Sterling Cooper is een verzonnen bedrijf, maar de reclamecampagnes die worden besproken zijn van echte merken zoals Chevalier, Jaguar Cars, Lucky Strike en Mohawk Airlines.

Jon Hamm speelt Don Draper. Deze acteur is ook bekend van films als Bridesmaids en The Town en van gastrollen in 30 Rock. Hij speelt de hoofdpersoon, een drinkende en kettingrokende vrouwenversierder, op een overtuigende manier. Ook in de jaren zestig was er sprake van een stressvolle maatschappij, waarbij elke dag successen moesten worden geboekt. Onder druk kan Don de meest briljante campagnes bedenken. Tussen zijn successen door, worstelt hij ook dit seizoen weer hevig met de nodige trauma’s, zoals zijn oorlogsverleden in Korea en zijn herinneringen aan zijn overleden broer Adam.

Terwijl in Amerika momenteel het zesde seizoen wordt uitgezonden heeft de VARA de afgelopen maanden dit vijfde seizoen in Nederland uitgezonden. Donderdag 20 juni 2013 staat de laatste aflevering van seizoen vijf ‘The Phantom’ op het programma.
Volg Mad Men
Person to Person
Person to Person