7.5
anonymous geeft "Luther - Seizoen 3" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 5 december 2013.
3
0

Luther - Seizoen 3

“What is it with John Luther and the people he loves?”, vraagt George Stark zich af halverwege de derde serie van Luther. Stark doelt hier op een aantal actuele ontwikkelingen rondom Luther, maar ook op incidenten uit eerdere seizoenen. Vooral de dood van de vrouw van Luther in de eerste serie. George Stark is een gepensioneerd commissaris die onderzoek moet doen naar al die incidenten(van wie dat moet en waarom blijft schimmig, zoals wel meer in dit derde seizoen onduidelijk is). Stark is sterk gepreoccupeerd met Luther en wil hem te pakken nemen, hoe dan ook. Hij wordt gespeeld door David O’Hara, die er een prachtige rol van maakt, die stem en dat accent! Idris Elba (crimineel Stringer Bell in de onvolprezen serie The Wire) speelt de onorthodox opererende, licht ontvlambare, getormenteerde en zeer aanwezige Luther adequaat; hij spat soms van het scherm, bijvoorbeeld als Stark hem confronteert met de dode ‘people he loves’.

Het derde seizoen van Luther bestaat uit vier afleveringen van bijna een uur en bevat twee verhalen. Deze verhalen zijn niet erg bijzonder, zeker de eerste niet, maar de jacht van Stark op Luther speelt daaroverheen en dat maakt de serie (weer geschreven door Neil Cross) vooral interessant. Het eerste verhaal gaat over een seriemoordenaar die de Shereditch Kreeper-moorden van 30 jaar geleden nadoet op instigatie van de oorspronkelijke moordenaar. Niet zo origineel dus, dit is al veel vaker gedaan. De spanning moet ook van sterk horrorachtige scènes komen. Bijvoorbeeld, een vrouw komt thuis, ze denkt iets te horen, ze gaat op een stoel zitten en de camera staat langdurig stil bij haar achterkant, eerst laag bij haar voeten met hooggehakte schoenen en daarna bij haar blote rug. Eng! Ze stapt in bed en doet de ogen dicht. En dan de klassieke griezelscène: onder het bed vandaan komt haar moordenaar te voorschijn. Daarnaast kent dit verhaal een andere moord die Luther moet onderzoeken om hem uit te lokken tot fouten in verband met het interne onderzoek. Gelukkig ontlast zijn partner Justin Ripley (Warren Brown) hem aan het eind van de tweede aflevering, zoals wel vaker.

Dat tweede verhaal (aflevering drie en vier) is gelukkig wat meer op het oude niveau. Een man met een volgens Luther ‘hero complex’ (Tom Marwood gespeeld door Elliot Cowan) doodt misdadigers, zoals pedofielen, die volgens hem niet genoeg straf hebben gekregen. De aanleiding hiervoor is de verkrachting van en moord op zijn vrouw. Aanvankelijk moordt hij voornamelijk ideologisch, maar als Luther hem dwars blijft zitten, slaat hij door en wil Luther en zijn omgeving kwaad doen. Tot die omgeving hoort de mooie, blonde en meisjesachtige Mary Day (een sterke rol van Sienna Guillory), die bedreigd wordt door Tom Marwood en geïntimideerd door George Stark. Luther leert Mary Day kennen, doordat hij haar auto aanrijdt. Er ontvouwt zich dan een kenmerkende dialoog, wat deze serie soms zo leuk maakt.
Luther onderzoekt haar of ze niks mankeert.
MD Are you a doctor?
JL No, I’m a copper, DCI Luther.
MD Luther, a good name.
JL I cannot take the credit for it.
MD It’s an unusual name.
JL Not in my house.

Tot mijn grote vreugde dook halverwege dit verhaal op een spectaculaire wijze Alice Morgan (vilein, aantrekkelijk, intelligent en geschift; gespeeld door Ruth Wilson) als reddende engel op. Zij leidt het verhaal tot de inmiddels bekende finale: achtervolging, spanning en vaart. Met achterlating van de nodige doden en gewonden heeft Luther toch weer aan het langste eind getrokken. Men zegt dat er geen vierde serie meer komt. Wel denkt Neil Cross aan een film. Hopelijk kunnen we dan weer genieten van de onweerstaanbare chemie tussen John Luther/Idris Elba en Alice Morgan/Ruth Wilson.
Volg Luther
Episode 4
Episode 4