9
Dennis Korpel geeft "Luther - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Dennis Korpel op 5 november 2012.
0
0

Luther - Seizoen 1

Je hebt een Engelse politieserie geschreven en je wilt eigenlijk stiekem dat deze serie ook wel in het buitenland een hit zal gaan worden. Dan strik je dus gewoon Idris Elba voor de hoofdrol. De grote gok die men hiermee heeft genomen (Elba heeft na The Wire eigenlijk niets noemenswaardigs meer neergezet) heeft voor onze buren aan de andere kant van het water heel goed uitgepakt. Elba zet zijn rol als DCI John Luther fantastisch neer!

De in Engeland geboren acteur, die zo nu en dan ook wel eens als rapper wil optreden, maakt van een vrij standard rol toch wel iets heel speciaals. De rol van John Luther is er eigenlijk een die je in vele series en films tegenkomt. Hij heeft on-the-job iemand vermoord, zijn vrouw verlaat hem voor een ander en hij krijgt een te hechte band met een van de criminelen waar hij op jaagt. Ze wordt op den duur zelfs zijn handlanger. Als klap op de vuurpijl wordt zijn ex ook nog vermoord en krijgt John deze moord in zijn schoenen geschoven. De enige reden dat Luther actief zijn beroep mag blijven uitoefenen, is simpelweg omdat hij er verdomd goed in is.

De rode draad van deze zesdelige miniserie is toch wel de band die John opbouwt met Alice. In de eerste aflevering is het voor John als snel duidelijk dat ze schuldig is aan de moord op haar ouders, maar aangezien Alice ongeveer net zo intelligent is als John zelf, krijgt hij haar niet veroordeeld. Vreemd genoeg is dat wel een basis voor een vriendschap de de twee samen opbouwen. Een vriendschap die vanuit Alice soms wat vreemde wendingen aanneemt, maar wel een gebaseerd op wederzijds respect.

Helaas focust het verhaal zich niet enorm veel op de band tussen beide. In elke aflevering staat er een andere case centraal, zoals gebruikelijk is bij politieseries, waardoor er eigenlijk te weinig tijd overblijft om genoeg aandacht aan Alice en John te besteden. Aan de ene kant is dat zonde, maar aan de andere kant houdt men het op deze manier ook wel een beetje duister. Door de Amerikaanse series ben ik wellicht teveel verwend en ga ik er bij voorbaat al vanuit dat de verdieping vanzelf volgt.

Of deze serie een aanrader is? Absoluut! Het feit dat het maar zes afleveringen zijn weegt daarin ook mee. Je kan het op een druilerige zondag er in één keer doorheen knallen, waardoor het een prima afwisseling is van eventuele andere series waar je middenin zit. Ook vond ik het leuk om eens niet naar iets Amerikaans te kijken. De Britse insteek is best verfrissend!

Er gaan al bijna een jaar lang geruchten dat de BBC ook een tweede seizoen zou hebben besteld. Deze zou moeten bestaan uit twee afleveringen van twee uur. Oorspronkelijk zouden deze begin juni 2011 worden uitgezonden. Aangezien juni nu al een aantal dagen onderweg is en er nog nergens nieuws over naar buiten is gekomen, blijft het voorlopig nog even gissen naar een mogelijk vervolg. Dat het vervolg er wel zal gaan komen, kan gezien het einde van de laatste aflevering bijna niet missen.
Volg Luther
Episode 4
Episode 4