8
anonymous geeft "Luther - Seizoen 4 (DVD)" een 8.
Geschreven door anonymous op 29 juli 2016.
2
0

Luther - Seizoen 4 (DVD)

Hij is er weer! Mijn favoriete tv-detective is terug met een vierde seizoen. Ik heb het natuurlijk over Luther. Om eerlijk te zijn wist ik tot een paar weken geleden niet eens dat er überhaupt een vierde seizoen is uitgekomen. Het Britse televisiedrama intrigeert mij, de eerste drie seizoenen heb ik in een ruk gekeken, en detective Luther heeft mijn hart veroverd. Na twee jaar stilte is hij terug. Maar er is wel één minpunt: seizoen vier bestaat maar uit twee afleveringen. This better be good…

John Luther (Idris Elba, The Wire) woont, na de dood van partner Ripley, op een stille plek. In zijn ogen heeft het leven hem niet veel meer te bieden. Al helemaal niet meer als blijkt dat de enige persoon waar hij wél nog iets voor voelt misschien dood is. Luther neemt het heft in eigen handen wat resulteert in een wraakactie. Daarnaast maken politie-inspecteurs Theo Bloom (Darren Boyd, The World’s End) en Emma Lane (Rose Leslie, Game of Thrones) jacht op een kannibalistische maniak. Naarmate de seriemoordenaar meer slachtoffers maakt en alles uit de hand dreigt te lopen, besluit Luther in te grijpen terwijl verschillende geesten uit het verleden hem achterna zitten.

Ondanks de meeslepende terugkomst voelt seizoen vier niet aan als een geheel.

Het grootste pluspunt aan Luther is natuurlijk topacteur Idris Elba die zijn rol ontzettend goed neerzet. Hij is zowel charmerend als geloofwaardig als gekwelde detective die niet alleen grenzen opzoekt maar ook nog eens, zonder aarzeling, over die grenzen heen gaat. Wat aan het vierde seizoen interessant is, is dat Luther verzeild raakt in twee verschillenden gevechten: zijn persoonlijke wraakactie en het onderzoek naar een seriemoordenaar die prooi na prooi verslindt. Het is interessant om te zien hoe tegenstrijdig deze twee gevechten zijn terwijl Luther maar een ding wil: handelen naar wat in zijn ogen rechtvaardig is, op wat voor een manier dan ook. Naast de diepgang in het personage van Luther is het ook interessant om te weten wat de drijfveer van de moordenaar is, maar het zijn vooral de plottwists die het verhaal laten lopen. Het zijn altijd de onverwachte dingen die het weer spannend maken, die je meeslepen. Luther is nog steeds even verslavend als voorheen.

Ondanks de meeslepende terugkomst voelt seizoen vier niet aan als een geheel. Misschien komt het wel omdat er maar twee afleveringen zijn en het meer als een film aanvoelt. Het is wel de Luther zoals we hem gewend zijn van de voorafgaande seizoenen maar er mist nog iets anders. Namelijk het personage Alice Morgan (Ruth Wilson, Locke). Het spel tussen Luther en Alice, hun chemie, die zit er dit seizoen niet in. En wat een groot gemis is dat zeg.
Verder oogt het verhaal op sommige vlakken vrij rommelig. Vooral wanneer er een oude zaak wordt aangehaald kan het vrij verwarrend worden en is het belangrijk je hoofd erbij te houden. Het had iets minder gemogen qua plot en verhaallijnen. Er wordt te veel in die twee afleveringen gepropt en dat had niet gehoeven.

Al bij al gaat het vierde seizoen te snel voor bij. Echt, het voelt alsof het verhaal net gaat beginnen en dan is de aftiteling alweer in beeld. Heel jammer. Hoewel ik graag meer had gezien van Luther heb ik wel ontzettend genoten. Naar mijn idee eindigde seizoen vier met een open einde, maar of er nog een vervolg komt? Wie weet. Ik hoop het.
Volg Luther
Episode 4
Episode 4