Michelle Verrijth geeft "Lupin - Seizoen 1 (eerste deel)" een 8.
Geschreven door Michelle Verrijth op 23 februari 2021.
4
0

Lupin - Seizoen 1 (eerste deel)

Lupin is een leuke, vrolijke en charmante serie. Af en toe een beetje voorspelbaar maar dat zien we door Omar Sy graag door de vingers.

In Lupin, het grootste Franse Netflix succes, is de hoofdrol weggelegd voor Omar Sy (SAV des émissions) die goed aan de weg timmert in Frankrijk. We kennen hem allemaal van Intouchables, waar hij met zijn charisma de harten van veel mensen steelt. En dat is bij Lupin niet veel anders. Een van de redenen dat het zo’n groot succes is, is het overtuigende acteerwerk van Sy.

Omar Sy speelt Assane Diop, die in de huid kruipt van gentleman thief Arsène Lupin, de bekende misdaadklassieker uit Frankrijk. Hij maakt gebruik van de trucjes van Lupin om zijn vader te wreken. Zijn vader werd, volgens Assane, 25 jaar geleden vals beschuldigd van diefstal en naar de gevangenis gestuurd. Hier pleegde hij zelfmoord en nu wil Assane de naam van zijn vader zuiveren en wraak nemen op diegene die hem erin heeft geluisd.

Lupine begint meteen goed met een juwelenroof in het Louvre, wat lijkt op de ideale misdaad. Dit begin weerspiegelt al meteen de gehele serie. Het is luchtig, charmant en grappig en de spanning wordt ook goed opgevoerd. Dit is te zien door de afleveringen heen, het is geen enkel moment saai.

Aangezien de serie niet chronologisch is opgebouwd, kan de kijker zich goed verplaatsen in de hoofdrolspeler. We zien de jonge Assane in 1995 gelukkig zijn, samen met zijn vader in diens nieuwe werkomgeving. In deze tijd wordt zijn vader opgepakt en ontwikkelt Assane een obsessie voor Arsène Lupin, naar het boek dat hij van zijn vader geërfd heeft. Door de sprongen in de tijd komt je meer te weten over de misdaad waar zijn vader vals van beschuldigd is en hoe de liefde voor Lupin is ontwikkeld.

Lupin

Hoe verder de serie vordert, hoe meer we van Assane gaan houden. Ondanks dat hij een verleden heeft als gentleman thief, is hij nu voornamelijk op zoek naar gerechtigheid. Hij haalt alles uit de kast om dit te krijgen: van de identiteit van een gevangene overnemen tot het ontvoeren van een politieagent. De fratsen van Assane zijn zeker niet allemaal realistisch en de serie is erg voorspelbaar, maar dit zien we allemaal graag door de vingers. Omar Sy draagt de film en deze rol is op zijn lijf geschreven. Hij geeft de serie zijn charme en humor en zelfs de emotionele scènes weet hij goed te vertalen. Hij zorgt ervoor dat de kijker sympathie krijgt voor de gentleman thief en we hopen dat hij uit de handen blijft van de recherche.

Lupin is een leuke, luchtige en charmante serie met aan het einde van het eerste seizoen een cliffhanger waardoor we erg nieuwsgierig zijn naar seizoen twee. En dat komt goed uit, deze staat dit jaar nog gepland.
Volg Lupin
Chapter 7
Chapter 7