8
Mandy Gelling-Potharst geeft "Luck - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 4 februari 2013.
0
0

Luck - Seizoen 1

Heel enthousiast begon ik aan deze serie. Het gegeven sprak mij enorm aan (paarden) en ook de acteurs, o.a. Nolte & Hoffman, waren een trigger om deze serie met grote belangstelling te gaan volgen. De serie komt ook nog eens uit de stal van HBO. De eerste regisseur is Michael Mann (Miami Vice) dus het kon voor mij eigenlijk niet meer stuk. De teleurstelling was dan ook groot toen ik hoorde dat er geen tweede serie kwam vanwege de dood van een aantal paarden die gebruikt werden in de serie.

Helaas, mijn enthousiasme werd na de geweldige leader de kop in gedrukt. De pilot was taai, stond bol van de vak gerelateerde termen en de spelers overtuigde niet echt. Ik had echt moeite om niet onmiddellijk de tv uit te zetten en de dvd’s in de prullenbak te gooien. Maar ik geef niet zo snel op, dus beet ik door de zure appel heen. Met de mazzel dat ik heleboel paardentermen ken, heb ik toch doorgezet. En gelukkig maar, uiteindelijk blijkt de zure appel te veranderen in een melodramatisch gebeuren die je op het puntje van je stoel houd. Vooral de werkelijk prachtige opnamen van de races, het geweldige acteerwerk van de diverse spelers en de mooie muziek maakt dat je, alsof je zelf hebt gewed, de paarden aanmoedigt en hoopt dat jouw favoriet gaat winnen.

Het verhaal begint met Chester “Ace” Bernstein (Hoffman) die net wordt vrijgelaten uit de gevangenis waar hij drie jaar “onschuldig” heeft gezeten. Hij heeft de schuld op zich genomen om zijn kleinzoon uit de gevangenis te houden. Maar zo onschuldig is hij niet, hij is een maffiabaas die zich voornamelijk bezig houdt met gokken en dan vooral op de paarden. Zijn voorliefde voor paarden zorgt dat hij een paard van twee miljoen (Pint of Plain) heeft gekocht. Helaas mag hij zelf niet als eigenaar geregistreerd staan, vanwege vrijlatingsvoorwaarde, en laat hij zijn persoonlijke lijfwacht Gus “The Greek” Demitriou (een geweldige rol van Farina) als eigenaar optekenen. Ace wil wraak op de maffia kopstukken o.a. Michael (Gambon), DeRossi (Rosenberg) die hem kapot wilde maken.

Op de racebaan in Santa Anita Park (o.a. de standplaats van Seabiscuit) speelt de rest van het verhaal zich eigenlijk af. Vier vrienden, Marcus (Dunn), Lonnie (Hart), Renzo (Coster) & Jerry (Gedrick) zijn verwoede gokkers en leven zo’n beetje op de racebaan. Ze winnen op de Pick 6 dag ruim twee miljoen dollar. En zodoende worden ze van armlastige gokkers ineens eigenaar van een racepaard (Mon Gateau).

De paarden worden getraind door een enorme arrogante en irritante trainer Turo Escalante (de zeer overtuigende Ortiz) die zich veroorloofd om met de dierenarts van de renbaan Jo (Hennessy) een verhouding te beginnen. Ook de jockeys van de beide paarden Rosie (Condon) & Leon Micheaux (Payne) spelen een belangrijke rol. Leon heeft enorme problemen om zijn gewicht te houden. Hij moet +/- 50 kilo wegen om te mogen rijden, maar dat valt hem zwaar. Eetstoornissen zijn dan ook aan de orde van de dag bij jockeys.

Walter Smith (een prachtige ontroerende rol van Nolte) is eigenaar/trainer en heeft zodoende problemen die beide tegenkomen. Hij is veel sympathieker dan Turo en ook zijn paard (Gettin’ Up Morning) wekt veel sympathie. De jockey die hem mag berijden is Ronnie Jenkins (Stevens daadwerkelijk jockey) die zo zijn eigen problemen heeft. En zo vertelt Luck het verhaal van de vele personen die in en om de racebaan actief zijn.

Als je eenmaal de eerste aflevering hebt gezien, is deze serie werkelijk mooi en aangenaam kijkplezier. De verhaallijnen worden mooi met elkaar verbonden en de acteurs overtuigen, de muziek is briljant gekozen en de races zijn adembenemend. En zo kan ik nog wel drie pagina's vullen, maar ik zou zeggen ga zelf eens kijken. Het zal je niet teleurstellen.
Volg Luck
Two Prized Colts Go Head-to-Head
Two Prized Colts Go Head-to-Head