7.5
anonymous geeft "Lucifer - Seizoen 4" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 15 juni 2019.
2
1

Lucifer - Seizoen 4

Netflix maakte een paar dagen geleden bekend dat er een vijfde en laatste seizoen komt van de serie Lucifer. FOX produceerde de eerste drie seizoenen, waarna Netflix besloot de serie over te nemen. In deze recensie staat het vierde, en daarmee één na laatste seizoen centraal.

Ik ben benieuwd wie er in het vijfde seizoen besluit een bezoekje aan Los Angeles te brengen?

Hoofdpersoon Lucifer Morningstar (Tom Ellis) is nachtclubeigenaar, parttime speurneus én de Duivel in hoogst eigen persoon. Hij verveelde zich in de hel en kwam daarom naar Los Angeles. Waar hij niet alleen zijn eigen nachtclub ‘LUX’ runt, maar ook als consultant werkt voor de recherche, afdeling moordzaken. Morningstar is gebaseerd op een karakter uit een stripboek uitgebracht door DC Comics.

In de drie voorgaande seizoenen hebben we kennisgemaakt met Lucifer, 'zijn detective’ Chloe Decker, zijn familie, collega’s en vrienden. Van mensen tot Demonen en Engelen. Waar de afgelopen seizoenen de Bijbelse figuur Kaïn een belangrijke rol vervulde, maken we aan het begin van het vierde seizoen kennis met Eva. Niet alleen de vrouw die door God werd gemaakt om Adam gezelschap te houden, maar ook Lucifers eerste liefde. Zij besluit vanuit de hel naar de aarde te komen en dan ook meteen haar ex met een bezoek te vereren. Wat zich ontspint is een relatie waarin allebei de partners iets van elkaar nodig hebben. Uiteraard moeten er ondertussen ook nog de nodige mysteries en moorden worden opgelost. En alsof dat niet genoeg is zit ook de katholieke kerk Lucifer op de hielen. Hierbij krijgen ze hulp vanuit onverwachtse hoek.

Lucifer kijk je niet omdat het allemaal zo realistisch is. Je moet in staat zijn om te kunnen dealen met ‘het feit’ dat de Duivel besloten heeft om vakantie op aarde te vieren.

Lucifer kijk je niet omdat het allemaal zo realistisch is. Je moet in staat zijn om te kunnen dealen met ‘het feit’ dat de Duivel besloten heeft om vakantie op aarde te vieren. Als je daarmee kunt leven, dan heeft Lucifer het nodige te bieden. Humor, interessante karakters en op zijn tijd wordt ook nog een filosofische vraag opgeworpen. Bijvoorbeeld: in hoeverre is de Duivel echt schuldig aan alle foute dingen die er gebeuren, hoe zit het dan met eigen wil.

Het vierde seizoen was zeker weer een aanrader, maar zoals met alle goede dingen is er behoefte aan ‘met mate’. Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat het na het vijfde seizoen afgelopen is. Al hebben we na Kaïn en Eva nog een stoet aan Bijbelse figuren te gaan voordat die bron is opgedroogd. Ik ben benieuwd wie er in het vijfde seizoen besluit een bezoekje aan Los Angeles te brengen?
Volg Lucifer
Partners 'Til the End
Partners 'Til the End