Lucas Verbunt geeft "Lovecraft Country - Seizoen 1 (DVD)" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 10 juni 2021.
2
0

Lovecraft Country - Seizoen 1 (DVD)

Lovecraft Country is een indrukwekkende en interessante serie. Het maakt soms echter te grote zijsprongen, die het plot ietwat doen ontsporen.

Lovecraft Country is een serie van HBO, gebaseerd op het gelijknamige boek van Matt Ruff. Het vertelt het verhaal van Atticus 'Tic' Freeman (Jonathan Majors, When We Rise) die samen met zijn oom George (Courtney B. Vance, Genius) en vriendin Letitia (Jurnee Smollett, True Blood) een roadtrip maakt door het Jim Crow Amerika van de jaren '50. Daar stuit hij op een wereld vol zwarte magie die met zijn bloedlijn is verbonden. Dit zet de toon voor een serie waarin racisme niet het enige monster is waar Tic tegen moet strijden.

Lovecraft Country
© HBO

Lovecraft Country is een interessante en unieke serie. Elke aflevering vertelt een origineel verhaal in een ander subgenre van bovennatuurlijke horror. Dit zorgt voor een ongewoon tempo dat soms het lineaire verhaal in de weg zit. Je kunt Lovecraft Country echter ook geen anthologie serie noemen, want er zit wel degelijk een belangrijke rode draad door elke aflevering heen. Afleveringen verschillen echter soms zo erg van elkaar, dat het weleens aanvoelt als een compleet andere serie.

Ondanks dat het plot wat mist, heeft Lovecraft Country ook hele sterke punten. Zo ziet de serie er prachtig uit. De cinematografie is om over te spreken, maar vooral ook de special effects zijn erg goed. Ook over het acteerwerk ben ik zeer te spreken. Naast bovengenoemde acteurs bestaat de cast uit onder andere Aunjanue Ellis (When They See Us), Wunmi Mosaku (Marvel's Loki), Abbey Lee, Jamie Chung (The Gifted) en Michael K. Williams (The Night Of).

Lovecraft Country heeft bovendien een ontzettend toffe soundtrack, waarin artiesten uit de jaren '50 voorbij komen, maar ook moderne muziek is te horen. Het gaat van Nina Simone tot Cardi B. Daarnaast worden ook nog vele referenties uit de popcultuur aangehaald. Zo komt James Baldwin aan bod, evenals Judy Garland. Al deze popcultuur stelt, samen met de fantastische elementen, het racisme van de jaren '50 en vandaag de dag aan de kaak.

De dvd biedt een kijkje achter de schermen. We krijgen meer informatie over hoe de monsters gemaakt zijn, de personages worden beter voorgesteld en de makers nemen ons mee in de gedachtegang achter de serie.

Van mijn krijgt Lovecraft Country een keurige 7.0! Er zijn namelijk ontzettend veel goede elementen die de serie het kijken waard maken. Het plot kampt echter met wat problemen waardoor het soms wat incongruent lijkt. Op sommige momenten had het wat meer als een geheel mogen voelen.
Volg Lovecraft Country
Full Circle
Full Circle