9
Nico Hoeijmans geeft "Lost - Seizoen 5" een 9.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 22 juli 2014.
1
0

Lost - Seizoen 5

Ten tijde van het verschijnen van het vijfde seizoen van Lost was bekend dat de serie zes seizoenen zou gaan tellen. Op die manier hadden de schrijvers en producenten uitgedacht welke weg er zou worden gevolgd en welke lotsbestemming de verschillende karakters tegemoet zouden gaan. Voordat het zover was zou er, na de gigantische cliffhanger van seizoen vier, nog één grote verandering plaats gaan vinden: men ging tijdreizen.

Tijdreizen is zo'n aspect waar iedereen een eigen idee bij heeft van wat er wel en niet kan en is door de gemakkelijk te raken clichés een moeilijk te weergeven aspect wanneer het in een serie wordt gebruikt. De producenten van Lost slagen hier nog heel aardig in door het tijdreizen enkel effect te laten hebben op de setting van de karakters op het eiland en de omgeving waar zij zich in bevinden.

Dan toch een minder grote verandering dan het lijkt? Uiteindelijk wel, en dat is het slimme dat er is gedaan. Hoewel veel is gezegd en geschreven over het tijdreizen in Lost is er dermate subtiel mee omgegaan dat het, hoewel belangrijk voor het verloop van het verhaal en het beantwoorden van enkele prangende vragen, verder veelal van ondergeschikt is in vergelijking met wat er op dat moment gebeurd in het verhaal. Het speelt zich nu eenmaal af in het verleden en daar kan een kijker vrede mee hebben.

Meer schokkend is de gigantische baard die Jack (Matthew Fox) heeft laten staan en de missie die hij opgedrongen krijgt om de zogenoemde 'Oceanic 6' te herenigen voor een nieuwe rampvlucht naar het eiland. Met bijzonder veel tegenzin gaat hij deze taak tegemoet want hoewel de zes wisten dat het slechts een kwestie van tijd zou zijn voor hun reddingsverhalen onder vuur werden gelegd, wil Jack, en de rest zo niet nog meer, nog altijd niet terug.

Jack is een van de karakters die een zwaar emotioneel seizoen doormaakt. De karakters ontwikkelen zich en veranderen veel doordat er ontzettend veel verschillende gebeurtenissen plaatsvinden die moeten worden uitgelegd. Dit wordt goed gesplitst in een eiland-verhaal, waar Sawyer (Josh Holloway) de vragende persoon voor het publiek is en Daniel Faraday (Jeremy Davies) de uitlegger, en een ander verhaal, waarin Jacks' wanhoop enige verduidelijkende antwoorden ontrafeld aan Ben (Michael Emerson) en Locke (Terry O'Quinn).

Naast alle persoonlijke ontwikkelingen gaat Lost natuurlijk over een gezonde portie mysterie. Veel wordt nog onduidelijk gelaten voor het spannende zesde seizoen. Toch krijgen wel al enkele tipjes van de sluier van alle vragen die in de loop van de seizoenen zijn opgebouwd. De mythologie duurt nog een seizoen voort en ziet er in al zijn artistieke facetten fantastisch uit.

De Lost-producers hebben een ijzersterk vijfde seizoen neergezet dat nog vele vragen onbeantwoord laat maar een uitstekende opzet is voor het allerlaatste, zesde seizoen. Op naar een laatste seizoen voordat een tijdreis naar seizoen één terug noodzakelijk is.
Volg Lost
The End (2)
The End (2)