8.5
Nico Hoeijmans geeft "Lost- Seizoen 4" een 8.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 13 december 2013.
0
0

Lost- Seizoen 4

Het vierde seizoen van Lost telt minder afleveringen dan de eerste drie seizoenen van de reeks. Dit is deels te wijden aan de schrijversstaking waar men in seizoen drie al mee heeft gekampt. Het zorgt wel voor een aardverschuiving in de karakters van Lost. Wie er worden geïntroduceerd en wie er een vroegtijdig einde hebben gekregen. Het verlaten stukje eiland waar toch veel mensen blijken te vertoeven is in ieder geval niet meer zo onvindbaar als het die drie seizoenen is geweest. Lost blijft dan ook een serie waar je aandacht voor nodig is wil je het allemaal kunnen volgen. Wil je ècht alles zien, dan kun je beter meteen de dvd-box aanschaffen.

Het vierde seizoen gaat van start na de onheilspellende boodschap van Charlie en de komst van enkele nieuwe gezichten op het eiland. Deze Daniël (Jeremy Davies, Justified), Charlotte (Rebecca Mader, Justice), Miles (Ken Leung, X-Men) en Frank (Jeff Fahey, The Marshall, Under the Dome) zorgen voor flinke opschudding onder de overlevende van Oceanic vlucht 815. Zo erg dat een deel van de groep onder leiding van Locke (Terry O’Quinn) zich terugtrekt op het eiland, bang voor gevaar, terwijl een ander deel, onder leiding van Jack (Matthew Fox), op zoek gaat naar redding bij de nieuwelingen.

Dat die redding er niet zomaar gaat komen, moge vanzelfsprekend zijn. Het exacte doel waartoe in eerste instantie de vier op het eiland zijn geland, is dan ook niet zomaar te raden. Er zit veel meer achter. De hoofdreden is echter meteen duidelijk: Benjamin Linus (Michael Emerson) moet en zal worden gevonden. Hij is zoals zo vaak oorzaak of veroorzaker van (naderend) onheil. Helemaal als de operatie niet zo soepel verloopt en Martin Keamy, een geniale Kevin Durand (Dark Angel), besluit voet aan wal van het eiland te zetten.

De andere hoofdlijn in het verhaal draait om de Lost-mythologie rondom de mysterieuze Jacob. Locke en Hurley (Jorge Garcia) krijgen de nodige dingen van deze ongeziene man te zien. Hoe en wat blijft door de makers allemaal erg onduidelijk maar dat er grote plannen bestaan staat hier al vast.

De kracht van dit vierde seizoen zit hem voornamelijk in de mythologische route die wordt gekozen. Je vindt hier wel of niet iets aan en blijft aan de kijkbuis gekluisterd of haakt hier af. Een ander dramatisch aspect is natuurlijk de redding van het eiland. Bij Lost is het gegarandeerd dat niet iedereen veilig het eiland kan verlaten. En hoewel de driedelige seizoensfinale mooie dingen in beeld brengt, zorgt het tegelijkertijd voor een schokkende cliffhanger en een ruime introductie, met onder andere flash-forwards, die een blik op de toekomst werpen.

Lost ziet er wederom prachtig uit. De verschillende decors zijn allemaal even mooi gemaakt, kosten nog moeite gespaard en geven het een mooi en gelikt geheel. En hoewel sommige karakters langzaam veranderen, doet de omgeving dat ook. Het gaat mee met de nieuwigheden die in de serie voorbij komen. Nieuwe locaties hebben echt iets nieuws en voegen iets toe aan het eiland, al passen ze altijd ook op en om het eiland heen.
Toch is er ook een minpunt aan dit seizoen van Lost. De Anderen, waar zoveel over te doen is geweest, zijn eigenlijk gedecimeerd tot de verschijning van Ben, zijn dochter, Rousseau en de niet-geziene maar wel gesuggereerde Jacob. Als publiek blijf je toch met de vraag zitten: ‘wat is het nut van deze mensen op het eiland dan geweest?’

Ach, Lost blijft altijd makkelijk en moeilijk verslindbaar voer. Velen zullen afhaken vanwege de vele zijlijntjes, de sciencefiction en de inmiddels toch wel groter wordende vraag van inlevingsvermogen van de kijker om het allemaal te willen aannemen. Anderen zullen er geen probleem mee hebben en jagen er met gemak de dvd-box doorheen op zoek naar alle vele kleine verwijzingen en nit-picks. Het is en blijft prima vermaak.
Volg Lost
The End (2)
The End (2)