8.5
Nico Hoeijmans geeft "Lost - Seizoen 3" een 8.5.
Geschreven door Nico Hoeijmans op 6 november 2013.
1
0

Lost - Seizoen 3

Mysterie, vragen, schaarse antwoorden en vele plottwists. Lost wordt geproduceerd door meesters in het oproepen van vraagtekens. Wederom is het productieteam er in geslaagd een spannend seizoen neer te zetten met veel meer vragen dan antwoorden. Alleen werd het op den duur voor de makers af en toe ook even de vraag waar men heen ging. Een goede seizoensfinale zorgt echter voor een prima gevoel over dit derde seizoen van Lost.

Seizoen twee eindigde met de klapper in het luik, dat met de geheimzinnigheid rondom de Anderen centraal stond. Seizoen drie pakt de draad op na deze gebeurtenissen en start met duidelijk gesplitste verhaallijnen. De belangrijkste gaat om de ‘grootste’ karakters: Jack (Matthew Fox), Kate (Evangeline Lilly) en Sawyer (Josh Holloway) zijn gevangengenomen door de Anderen. Allerlei tests worden op hen uitgevoerd en het ene plannetje van ‘leider’ Ben (Michael Emerson) is nog geniepiger dan het ander.

In het kamp van de overlevenden wordt uiteraard een zoekactie op touw gezet en gaan de gebeurtenissen rondom de vreemde ‘Dharma-stations’ door. Belangrijke rollen zijn hier weggelegd voor Desmond (Henry Ian Cusick), Sayid (Naveen Andrews), Hurley (Jorge Garcia), Charlie (Dominic Monaghan) en Mr. Eko (Adewale Akinnuoye-Agbaje). En wat John Locke (Terry O’Quinn) daar allemaal tussendoor doet, daar kan niemand meer bij.

Het derde seizoen van Lost is in de eerste helft vooral weer bezig met het opbouwen van spanning en vragen, het echte kennismaken met de Anderen (o.a. Juliet (Elizabeth Mitchell), en vooral slechts sporadisch een klein antwoord verstopt in een donker en duister hoekje. Waar de verhaallijn rondom de gevangen crashoverlevenden spannend is, zijn het vooral de acties rondom het karakter John Locke die vele vragen oproepen. Vervolgens gaat men in het tweede deel volledig los met alle opgebouwde spanning.

Het vreemde is dat het breekpunt in dit seizoen meteen de zwakste aflevering uit de reeks is. De aflevering, die draait om Nikki (Kiele Sanchez) en Paolo (Rodrigo Santoro), twee karakters die tot dan toe nog nooit in de serie voor zijn gekomen, heeft zo weinig raakvlak met de rode draad die het verhaal van Lost probeert te volgen, dat er daarna iets moest worden gedaan om het spannend te maken. Althans, daar lijkt het toch op. Deze aflevering is zo afzonderlijk van de rest, en heeft mogelijkheden die verder ook totaal niet meer worden aangesproken, dat het lijkt alsof het productieteam in het tweede deel deze aflevering zo snel mogelijk wilde vergeten.

Naast deze bijna losstaande aflevering, is er in het derde seizoen meer gekozen voor groepjes overlevenden die veel met elkaar interacteren in plaats van de grote interactie tussen alle eilandgangers die de eerste twee seizoenen typeerden. Dat is in dit geval een goede keuze geweest. De verhaallijnen van Jack, Kate en Sawyer zouden tussentijds nooit te rijmen zijn geweest met die van Desmond, Hurley en Charlie. Door de afwisseling, gecombineerd met de voor Lost kenmerkende flashbacks, zijn ook de wat mindere verhaallijnen, en daarmee wellicht afleveringen, prima te pruimen.

Dat alles leidt tot de seizoensfinale van seizoen drie, die meer dan bevredigend is. Een goede cliffhanger, met verdeeldheid in het kamp, een boot die hen lijkt op te merken en enkele verraderlijke twists geven een spannend einde met als hamvraag: worden de overlevenden nu eindelijk gered? Op voorhand iets wat schrijvers plannen, maar met de schrijversstaking die kort daarvoor vele series bedreigde, ook Lost, was dat niet zomaar een uitgemaakte zaak. Enkele karakters, bijvoorbeeld Mr. Eko en de al in seizoen twee uit het verhaal geschreven Ana-Lucia (Michelle Rodriguez) hadden eigenlijk nog een seizoen Lost voor de boeg. Slechts een van haalde het derde seizoen überhaupt.

De magie die Lost tot nu toe gaande hield, blijft ondanks deze moeilijkheden volledig in tact. Het verhaal weet je in het geheel op te zuigen en, zeker met dvd-box en M&M’s op de bank, zorgt voor een drang naar antwoorden en een verslindend tempo waarin de afleveringen worden bekeken. De afwisseling tussen drama, humor, spanning en avontuur en vooral de grote dosis mysterie die Lost uitstraalt, zijn grotendeels prima in balans en doen verlangen naar seizoen 4.

En wellicht dat er daar eindelijk wat meer over de mysterieuze Jacob bekend wordt gemaakt…
Volg Lost
The End (2)