9
anonymous geeft "Lost - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 10 Maart 2013.
1
0

Lost - Seizoen 1

In september 2004 was Lost voor het eerst op tv te zien. Vlucht 815 vertrekt vanuit Sydney naar Los Angeles. Halverwege de vlucht komt het vliegtuig in zwaar weer terecht, de piloten kunnen geen controle houden en het vliegtuig stort neer op een onbewoond eiland. Voor de kijker een spannend, pakkend begin dat gelijk vele vragen oproept.

Eén voor één maak je kennis met de belangrijkste personages: de knappe dokter Jack Shephard (Matthew Fox, Party of Five), de geheimzinnige Kate Austin (Evangeline Lilly), de voormalige soldaat Sayid Jarrah (Naveen Andrews), de vrouwaanbiddende James Sawyer (Josh Holloway), de handige, maar vooral vreemde John Locke (Terry O’Quinn, 666 Park Avenue), de miljonair Hugo Reyes (Jorge Garcia, Alcatraz), het getrouwde stel Jin-Soo Kwon (Daniel Dae Kim, Hawaii Five-0) en Sun Kwon (Yunjin Kim), de hoog zwangere Claire Littleton (Emilie de Ravin, Once Upon a Time) en de rockzanger Charlie Pace (Dominic Monaghan, FlashForward).

Nadat er na een aantal dagen nog geen reddingsteam in aantocht is, worden de eerste lichamen begraven, er wordt opgeruimd en er wordt een ‘woonruimte’ gecreëerd. Ook gaan er een aantal hoofdpersonen op ontdekking uit. De overlevenden krijgen al snel te maken met vreemde geluiden, ijsberen in een tropisch regenwoud, een vreemd soort rook en er gaan mensen dood. In de eerste instantie denk je dat het vreemd is en dat je in een slechte film beland bent met veel voorspelbare elementen. Dit is echter niet waar. De effecten zijn prachtig gemaakt en de regisseurs hebben de serie zo opgebouwd dat je als kijker met vragen blijft zitten en door wil blijven kijken.

Al snel komen de overlevenden er achter dat het eiland toch niet onbewoond is en worden ‘de anderen’ geïntroduceerd. Door in de eerste instantie vreemde geluiden, bewegingen en signalen af te geven proberen ‘de anderen’ duidelijk te maken dat de gestrande toeristen niet welkom zijn op het eiland. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat er wederom vragen naar boven komen borrelen: hoe zouden ‘de anderen’ eruit zien, waarom willen zij perse alleen blijven op het eiland en waar komt die plots opduikende rook vandaan?

De locatie waar Lost is opgenomen is prachtig en past perfect bij de serie, vind ik. Het eiland zit vol met prachtige natuurwonderen: witte stranden die overgaan in een heldere blauwe zee, die verdwijnt in de horizon, een tropisch regenwoud, watervallen, grotten en prachtige open vlaktes die een waanzinnig uitzicht geven.

Lost staat ook bekend om de flashbacks. In de eerste instantie vraag je je af wat de flashbacks te maken hebben met het heden, maar al snel krijg je als kijker door dat hier waardevolle informatie in zit. Je leert de achtergronden van de personages kennen, je begrijpt waarom de één niemand vertrouwt en de ander constant op de vlucht is.

Als groot fan van deze serie raad ik iedereen aan om deze serie te gaan kijken. Alle seizoenen sluiten perfect aan op elkaar en blijven een bepaalde spanning houden. Ondanks dat het in de eerste instantie een ongeloofwaardige en voorspelbare serie lijkt: ijsberen in een tropisch regenwoud, ‘de anderen’ die niet gediend zijn van bezoek op hun eiland en de vreemde geluiden, is de serie heel echt. De special effects passen naadloos in de scènes en worden mooi, maar niet te overdreven in beeld gebracht. Daarnaast vind ik dat er fantastische acteurs spelen in deze serie en komt alles heel echt over. De volledige cast van Lost heeft samen met de regie een fantastische, geloofwaardige serie neergezet.
Volg Lost
The End (2)
The End (2)